Další nepředpokládané výdaje bude představovat nutná výměna zvlhlé a nebezpečné elektroinstalace, která navíc znovu oddálí otevření Blanky řidičům až o čtyři měsíce. „Tunelový komplex neotevřeme, dokud si nebudeme naprosto jisti, že je pro řidiče zcela bezpečný," sdělil minulé pondělí náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek z ČSSD.

Ačkoliv Praha schválila jedenáct miliard na investice, musí je rozdělit mezi dopravu, tunel Blanku nebo vytížené mosty. Některé z nich jsou 
v doslova havarijním stavu a podle analýzy Technické správy komunikací půjde o opravu takzvaně za minutu dvanáct. Konkrétně jde o Hlávkův či Libeňský most. „Letos začneme s opravou Libeňského a Nuselského mostu. Opravovat se budou také ulice Vršovická, Evropská, nebo Bělehradská,“ potvrdil Dolínek.

Termínu zahájení opozice nevěří

Rozpočet také zohledňuje přípravy na výstavbu trasy metra D z Náměstí Míru do Libuše, respektive Písnice. Ta má dle koaliční smlouvy i programového prohlášení městské rady odstartovat v roce 2017. Letos má jít na výkupy pozemků 625 milionů korun. Právě tato položka asi nejvíce nadzvedla ze židlí opoziční zastupitele za TOP 09.

Zmíněná částka například podle starosty Libuše a šéfa pražské TOP 09 Jiřího Koubka žalostně nízká vzhledem ke strategické důležitosti nové trasy metra. Předseda klubu zastupitelů hlavního města za TOP 09 Václav Novotný dokonce prohlásil, že v podání koalice se metro D stává fikcí. Jiné hlasy z opozičních lavic zmiňují, že Pražané se „déčka“ dočkají nejdříve za deset let.

„Pokud by koalice myslela vážně své předvolební sliby, musela by už nyní na tuto klíčovou dopravní stavbu vyčlenit několik miliard korun,“ vzkázal Novotný. Podle exradního pro dopravu Jiřího Nouzy (TOP 09) zcela schází perspektiva financování metra D. „To považuji za porušení předvolebních slibů,“ dodal Nouza.

Napravování chyb bývalých radních

Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) ale letošní rozpočtová položka s názvem metro D koresponduje s plánem zahájení jeho výstavby. „Současná rada je ve funkci tři měsíce a dosud nedělá prakticky nic jiného, než že napravuje chyby bývalých radních,“ reagovala na výtky z řad TOP 09. Její zastupitelé ale trvají na tom, že částka, vyčleněná letos na metro D měla být alespoň šestkrát vyšší, než ta schválená.

Náklady na úsek Pankrác–Písnice byly vyčísleny přibližně na 40 miliard korun. „Představa koalice, že se s 625 milióny dobere zahájení stavby v roce 2016 či 17, je lichá,“ domnívá se Nouza.

Na metro D, které před volbami slibovaly strany, je třeba získat i evropské zdroje. Z programového prohlášení rady ANO, Trojkoalice a ČSSD podle Koubka neplyne, že jde o naprostou prioritu. „Metru D je věnován jeden řádek,“ dodal Koubek.

Metro D je pro jih města nezbytné

Hustě obydlená jižní část metropole se do budoucna bez nové trasy metra D neobejde. Na tom se shodují politici i dopravní experti. Trasa metra C je dennodenně přetížená. Do Krče, Lhotky, Libuše a Písnice se lidé složitě dostávají autobusy MHD, které váznou v zácpách. Kdy se statisíce lidí, žijící ve jmenovaných končinách dočkají zlepšení?

Záleží na politické reprezentaci města. Na tom, jak bude úspěšná ve vyjednávání s Evropskou unií. Zda se jí podaří včas sehnat potřebný objem peněz pro co nejrychlejší výstavbu trasy metra D. „Na papíře“ je prakticky vše připraveno. Společnost Metroprojekt počítá se třemi etapami ražby metra, které jsou už zaneseny v dokumentaci pro územní rozhodnutí.

„V rámci platného územního plánu je trasa D uvažována v rozsahu Písnice – Vysočany. V konceptu nového územního plánu je pak navržena v rozsahu Depo Písnice – Náměstí Míru s územní rezervou pro další rozvoj trasy do centra. Jde o možnost přestupu na trasu B ve stanici Náměstí Republiky, respektive do oblasti Žižkova,“ vysvětluje dokumentace.

Zvažování dvou variant pokračování trasy D severním směrem je prý důvodem, proč 
z úseku takzvané I. D byla vypuštěna stanice Hlavní nádraží, která byla v předchozích studijních materiálech uvažována. Poloha této stanice je dle vysvětlení Metroprojektu pro uvažované varianty prodloužení trasy D zcela odlišná.

Nová trasa metra DI. provozní úsek trasy D zahrnuje 10 stanic a jeho celková délka je 10,6 kilometru.

Celá trasa je koncipována jako systémově otevřená s možností pokračování jak severním směrem za stanicí Náměstí Míru a jižním směrem za stanicí Depo Písnice, tak i větvením směrem do Modřan za stanicí Nové Dvory.

Metro pojede pod zemí, hloubka stanic je výrazně ovlivněna složitým vertikálním členěním území, neboť trasa příčně prochází dvě údolí Botiče a Kunratického potoka.

Trasu vystaví ve třech etapách: I. D1 - Pankrác - Nové Dvory, I. D2 - Nové Dvory - Depo Písnice (včetně depa), I. D3 - Pankrác - Náměstí Míru.

Čtěte také: Metro do Motola pojede o Velikonocích