Ještě před pár měsíci by autodopravci utrhali ruce každému řidiči, který by u nich byl ochoten jezdit.Teď se situace dokonale obrátila. Na vině je propad zakázek. Většina firem ho zaznamenala až o desítky procent. „Obecně ještě požadavky na řidiče jsou, ale platí to, co o ostatních profesích, poptávka poklesla,“ potvrdil včera zhoršující se situaci Ivan Loukota, ředitel Úřadu práce v Českých Budějovicích.

Důvodem, proč poptávka po řidičích poklesla, je propad zakázek o desítky procent. První signály přišly na podzim, ale nyní se dostavila krize v plné síle.

Obtížím čelí například ČSAD Jihotrans. Jedna z největších jihočeských společností v oboru odstavila podle médií už na konci minulého roku asi deset procent kamionů. Propustila i kolem tří desítek řidičů, ale další lidé by nyní o práci přijít neměli. „Mohu konstatovat, že v současné době firma neplánuje hromadné propouštění a jako podnik nabízející služby se operativně přizpůsobujeme trhu,“ zmínil k situaci ve firmě generální ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar.

S nižšími zakázkami se potýkají i menší spediční společnosti. „Zakázky klesly o desítky procent,“ přisvědčil Jiří Koutník z českobudějovické firmy Corax.
Na druhou stranu je podle Koutníka k dispozici více řidičů, kteří dříve chyběli. „Firmy si budou moci alespoň vybrat kvalitnější řidiče,“ vidí jednu malou výhodu v nynějších obtížích Koutník. Šanci získat snáze řidiče si například pochvaluje také českobudějovický dopravní podnik.

Podle odborníků potrvají obtíže v autodopravě přinejmenším do konce tohoto roku. A mnozí také upozorňují, že propad zakázek ještě nedosáhl své největší míry. Nejslabší zájem o spediční služby se čeká v nadcházejících letních měsících.