Pondělní jednání mezi vládou a Asociací krajů nepřineslo podle odborů žádné výsledky. Kraje od vlády nedostaly příslib, že jim stát na navýšení peněz pro šoféry přidá peníze. Odbory proto vyzvaly zaměstnance v dopravě k aktivní účasti ve stávce, pokud ji předsednictvo OSD vyhlásí. Zároveň prodloužily trvání celostátní stávkové pohotovosti.
O peníze na krajskou dopravu bude také v pondělí jednat vláda. Půjde o 1,5 miliardy korun z vládní rozpočtové rezervy, která by měla primárně směřovat do oprav krajských silnic. Podle krajů by ale tyto peníze umožnily uvolnit prostředky, které by mohly jít na mzdy šoférům.
Čtěte také: Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky
Podle Pomajbíka zatím tento návrh zcela smetený ze stolu není, přestože se proti vyplacení takto vysoké sumy z rezerv na předchozím zasedání postavil premiér Sobotka. Podle něj není rozumné už v únoru rozpustit téměř polovinu rezervních peněz. Kraje přitom vyčíslily požadavky dopravních firem na navyšování mezd na 800 milionů korun.
Podle premiéra Bohuslava Sobotky celoplošná stávka nedává příliš smysl, protože ve většině krajů se řešení našlo. "Problémy přetrvávají ve dvou krajích - Jihomoravském a Ústeckém, kde se hledá právní nástroj na to, aby ty finanční prostředky kraj mohl poslat dopravcům tak, aby jim uhradil zvýšené náklady spojené se zvýšením mezd," uvedl premiér. Jde tak podle něho o úkol pro právníky, odborníky na hospodářskou soutěž a zastupitelstva obou krajů, nikoli pro vládu.
Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí. Ne všichni dopravci však řidičům tyto částky vyplatili. Zvýšení platů sen navíc podle odborů týká jen šoférů pracujících v nejhůře platících firmách. Šoférů zaměstnaných u dopravců, kde pomocí kolektivního vyjednávání mají dojednané lepší pracovní podmínky, se lednové zvyšování mezd příliš nedotklo, uvedl Pomajbík.
Nepřehlédněte: Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování
Nejnapjatější situace panuje v Ústeckém a v Jihomoravském kraji. V Jihomoravském kraji oznámil začátkem týdne náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák zvýšení plateb autobusovým dopravcům o deset procent. To ale podle odborů pokryje jen třetinu nákladů nezbytných pro zvýšení mezd na minimální limit stanovený vládou.
V Ústeckém kraji pak místní dopravní odboráři vyhlásili na 8. března lokální stávku šoférů autobusů. Podle Pomajbíka dnešní rozhodnutí předsednictva OSD tento chystaný proces automaticky neruší, protože ústředí dopravních odborů tutu stávku neohlašovalo a nemůže ji tedy rovněž rušit.
Diametrálně rozdílná situace je například ve Středočeském, Karlovarském nebo Zlínském kraji, kde odbory proti výši lednových výplat nevystupují. Problémy s nízkými výplatami řeší vláda a kraje už déle než rok. Celorepublikové protesty zahájila předloni takzvaná Jablonecká výzva, která na nedostatečné ohodnocení šoférů upozornila.