Dráhy oproti minulým letům, kdy žádaly navýšení o inflaci, najednou chtějí téměř dvakrát tolik. A 14 českých krajů na to odmítlo přistoupit.

Pardubický kraj se už s drahami dohodl na letošním navýšení zhruba o šest procent inflace plus odpisů a rozřešení sporu odložil na příští rok. Drahám tak pošle 280 milionů korun.

„Z rozúčtování jednotlivých tratí drahám vychází průměr na 88 korun za vlakokilometr, což je trojnásobek toho, co nás stojí autobusy,“ upozornil však náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý. Varoval, že kraji do budoucna asi nezbyde než zrušit nejztrátovější tratě, po kterých jezdí několik poloprázdných lokálek za den.

Zvýšení dotací se urputně brání i Královéhradecký kraj. Vloni drahám zaplatil 327 milionů korun, letos dráhy požadují o 90 milionů víc. Tady je zatím dohoda v nedohlednu a kraj posílá ČD jen měsíční zálohy v loňské výši.

Do loňska dráhy dorovnávaly ztrátu osobních vlaků z nákladní dopravy. Jenže ta se nyní oddělila a hospodaří samostatně.

Pikantní je skutečnost, že drahám prodělávají jak osobní vlaky a státem dotované rychlíky, tak i špičková a propagovaná pendolína. Loni byly v mínusu 800 milionů korun. Pendolína však nejsou dotovaná.