"Technický experiment se uskuteční v září," uvedl děkan. Při zátěžové zkoušce nebude použit model, ale skutečné podpěrné konstrukce odpovídající těm, které stavbaři použili ve Studénce. Experiment bude klíčový pro vypracování znaleckého posudku k příčinám nehody, od které dnes uplynulo osm let. "Na jeho základě budeme formulovat závěry posudku. Samotný posudek pak co v nejkratší době vypracujeme a zašleme soudu," dodal Drahotský.

Experti Univerzity Pardubice z Ústavu pro analýzu dopravních nehod už na posudku pracují řadu měsíců. Podle děkana Drahotského je to dáno především složitostí případu. "Soud nás k případu přibral loni. Spis má 11.000 stran, se kterými jsme se museli seznámit. I to ovlivní délku práce na znaleckém posudku," vysvětlil.

Poslední důkaz

Předseda senátu Jaromír Pšenica už dříve řekl, že očekávaný posudek bude pravděpodobně poslední provedený důkaz. Následně budou moci žalobce, obhájce či obžalovaní navrhnout další svědky. Podle předsedy senátu je ale nepravděpodobné, že by další návrhy na doplnění dokazování připustil. "Další svědci by nám už nic dalšího neobjasnili," míní.

Havárie se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce tehdy spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, další dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo celkem 95 pasažérů a škoda přesáhla 177 milionů korun.

Podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.