Systém začal mít problémy dnes kolem 10:15, v 10:50 správce Chytré karantény uvedl, že se jej podařilo opravit a lékaři i hygienici mohou zase vydávat eŽádanky bez problémů.

Lékař či hygienici musí žádat o test na covid-19 prostřednictvím elektronické žádanky. V ní jsou zaneseny základní údaje a kontakty na testovaného, které se pak dál přenáší do systému, jenž sleduje pohyb vzorku z odběrového místa přes laboratoř až po výsledek testu. V něm také hygiena vidí, jestli má člověk izolaci nebo karanténu, případně kdy musí na další test.

Na odběrovém místě se ze seznamu žádanek, pokud systém funguje, ověří, jestli má příchozí nárok na test hrazený z veřejného zdravotního pojištění, tedy ji na něj poslala hygiena nebo praktický lékař. Ostatní si musí test zaplatit.

Problémy zaznamenal systém eŽádanek už minulý pátek, a nemohl kvůli tomu žádanky vydávat. Tehdejší ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) krátce poté uvedl, že není jisté, jestli šlo o chybu, nebo kybernetický útok. "Bohužel nemůžeme vyloučit ani tu druhou variantu," řekl Vojtěch.