Upozorňují na to tuzemští odborníci na dezinformace ze sdružení Čeští elfové. Ti za pomoci speciálního počítačového programu několik měsíců sledují příspěvky ve skupinách odpůrců očkování, především na sociální síti Facebook. V den invaze Ruska na Ukrajinu se původně protiočkovací skupiny okamžitě proměnily na „proruské“.

Například skupina „Neočkovaní CZ SK“ pár minut po invazi změnila název na „Pro mír. Ne válce“ a její správce Petr Červenka lidem oznámil nová témata. „Začíná další lživá masáž oficiálních médií. Přesně řečeno protiruská,“ napsal Červenka s tím, že „cílem protiruské propagandy je zakrýt něco daleko horšího – blížící se krach ekonomiky EU a USA.“

Materiály na podporu Ruska však začaly šířit také další doposud protiočkovací skupiny. Odborníci to nepovažují za náhodu, ale za výsledek hybridní války vedené z Ruska.

Fake news - Ilustrační foto
FAKENEWS: Šířily dezinformace, dostaly stopku. Sdružení zablokovalo několik webů

Už ze začátku letošního roku se v protiočkovacích skupinách podle monitoringu zmnožila slova jako „fašismus“ a „genocida“. Tehdy ještě ve spojení s covidem. „Po invazi se ale tyto nejdříve nenápadné narážky změnily na plnohodnotnou válečnou propagandu,“ říká Vít Kučík, mluvčí Českých elfů. Rusové si prostě podle českých odborníků v protiočkovacích skupinách připravovali „předpolí“ na informační válku, která aktuálně běží.

Vypnutí dezinformačních webů 

Sdružení CZ.NIC už v minulém týdnu vypnulo osm dezinformačních webů. A konají i policie a státní zastupitelství, které chtějí stíhat podporovatele ruské invaze. Hrozí jim za to až tři roky vězení. Podle serveru Neovlivni.cz kriminalisté prověřují například i facebookový status bývalého poslance KSČM Zdeňka Odráčka, ve kterém (ještě před invazí) velebil Putinův přístup proti „ukrajinské fašistické chátře“. Deník se na motiv takového výroku chtěl zeptat i exploslance, nezvedal ale telefon a nereagoval na SMS.

Zdroj: DeníkOdborníci teď znovu apelují na lidi, aby byli vůči informacím na sociálních sítích ostražití. „Cílem algoritmů so-ciálních sítích v žádném případě není poskytovat vyvážené zpravodajství,“ říká odborník na digitální marketing Ondřej Tyleček ze společnosti Fairy Tailors. „Poskytují pouze takový obsah, který odpovídá našim preferencím a zájmům,“ dodává Tyleček. Lidé pak podle něj získají dojem, že stejný názor má i masa dalších lidí, radikalizují se a ne-uznávají názor jiných