V pátém ročníku klání o nejzajímavější inovativní projekty ve vzdělávání vesměs bodovaly náměty, které pobízejí žáky ke kritickému přemýšlení. Jde tedy přesně o aktivity, jež by v daleko větší míře měly přinášet nejen užitek dětem, ale i peníze do škol.

Reforma financování regionálního školství, která se spustí v lednu příštího roku, už nebude brát jako jediné kritérium pro rozdělování peněz počet žáků ve třídě. Na výraznou změnu českého školství hodlá vláda vynaložit jedenáct miliard.

Neplatí přitom, že zajímavé podněty musejí být drahé. Veřejnost i odborníky například zaujal projekt Učíme se venku. Ředitel vzdělávacího zařízení Tereza Petr Daniš při jeho prezentaci uvedl, že české děti denně stráví venku zhruba tolik času jako američtí vězni. „Učitelé by rádi chodili ven, ale mají dojem, že na podobné experimenty není čas, a to je škoda.

Příroda je totiž největší laboratoř a přímo vybízí k myšlení,“ říká Daniš, který si odnesl první cenu odborné poroty. „Každý předmět se dá učit venku, ale ne všichni vědí, jak na to. Naše návody jsou berlička pro ty, kteří nemají třeba na začátku odvahu nebo nápady,“ sdělil Daniš Deníku.

S novým pojetím výchovy k občanství přišly organizace Mezigenerace a Eutis. Jejich projekt Můžeš to změnit si odnesl první cenu Eduína Zoom. Jihomoravští studenti se díky němu na᠆učili komunikovat s místními politiky a společně pak měnit tváře obcí a měst. „Řada projektů už spěje k realizaci, například hřiště ve Slavkově, přechod pro chodce ve Vyškově, parkoviště u hodonínské nemocnice,“ popisuje úspěchy programu Michael Murad z organizace Eutis.

Daria Skálová ze společnosti Mezigenerace přidává zajímavou zkušenost z Hodonína. „Politici KSČM si fotili nápady žáků a na rovinu řekli, že pro ně budou inspirací pro komunální volby. Přejeme si, aby se metoda dialogu rozšířila i do jiných regionů.“ Nadšencům z neziskovek nejvíc pomohla brněnská politička Zdeňka Dubová z TOP 09, která zařizovala první setkání studentů s místními zastupiteli. 

Nejen dvanáct finalistů soutěže, kterou organizuje vzdělávací společnost EDUin, přineslo spoustu nápadů, jak oživit frontální, mnohdy nezáživnou výuku. „Náš souborný katalog obsahuje 400 tipů na inovace, které si může zkusit téměř každá škola,“ potvrzuje Miroslav Hřebecký z EDUin.

Matematik Milan Hejný, který byl uveden do Auly slávy, poznamenal: „Právě se mi narodilo pravnouče a já této organizaci tleskám, protože myslí především na přicházející generaci. Naším společným úkolem je přinášet dětem radost z učení a získávání nových poznatků.“