„Dokonce i ráno jsem z toho měla nohu ztuhlou a bolavou, že se mi špatně chodilo. Nakonec jsem s tím šla k doktorce
a ta mi poradila, že mám užívat hořčík. Od té doby už mě křeče zdaleka tolik netrápí," vypráví Alena. Proč je právě hořčík neboli magnezium první radou, kterou dostanete při léčbě křečí? Uvolňuje totiž svalové napětí 
a podporuje správnou činnost nervů. Jenže v životosprávě složené z fast foodového jídla, mnoha hrnků kafe a nejednoho večerního dýchánku v hospodě tento prvek schází…

„V současném jídelníčku lidí je přítomnost hořčíku na spodní hranici. Je zajímavé, že například v jablkách se dnes nachází o 50 procent méně hořčíku než v 80. letech. Velké množství hořčíku se z potravin ztrácí technologickým zpracováním," vysvětluje odborník na výživu profesor Zdeněk Zadák z fakultní nemocnice v Hradci Králové. Podíl na obsahu magnezia má průmyslové zpracování potravy a nešetrné postupy při pěstování plodin – chemická hnojiva totiž snižují schopnost rostlin přijímat hořčík 
z půdy.

Třetina lidí

Podle průzkumu, který vznikl pod vedením profesora Zadáka, má nedostatek hořčíku celá třetina lidí. Podle Státního zdravotního ústavu přijme každý Čech průměrně 
o pětinu méně hořčíku, než je doporučená denní dávka. Ta by měla být 400 až 420 mg 
u mužů a těhotných nebo kojících žen, u ostatních žen pak 300 až 320 mg denně.

Výsledkem nedostatku hořčíku mohou být nejen křeče, ale i srdeční arytmie. 
A protože magnezium ovlivňuje nervy, jeho absence způsobuje také nespavost, únavu a zhoršenou funkci centrálního nervového systému. Naopak pokud budete mít hořčíku dostatek, podpoříte tak i svou paměť, snížíte riziko, že se vám vytvoří ledvinové kameny 
s vápníkem a také se vám zlepší vstřebávání inzulinu.

Minerálka, banány 
i čokoláda

Odkud může magnezium vaše tělo získat? „Minerální voda je přirozeným a dobře dostupným zdrojem minerálů, a tedy i hořčíku, které dokáže tělo efektivně zužitkovat," radí Zdeněk Zadák s tím, že pro každodenní užití jsou vhodné středně mineralizované vody s nižší koncentrací sodíku. Obsah magnezia a dalších prvků se dozvíte na etiketě.

Dalšími zdroji bohatými na hořčík jsou luštěniny, čerstvá listová zelenina, ořechy, mořské ryby či banány. Pokud si potrpíte na sladké, dejte si tabulku tmavé čokolády.

Bolavé svaly.