Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Polský hybrid je na námluvách v Praze

PRAHA - Autobus vyrábějící energii při brzdění chce vozit cestující v MHD.

2.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Divíšek Martin

Po metropoli by v budoucnu mohli jezdit autobusy na hybridní pohon. Vedení města, které se ve svém programovém prohlášení zavázalo snižovat emise v ovzduší, totiž hledá společně s dopravním podnikem cestu, jak by autobusy v MHD mohly být ekologičtější. „Líbí se nám představa autobusů na hybridní pohon. Vozidlo si samo vyrábí energii při brzdění či jízdě z kopce a dokáže tak snížit svou spotřebu až o třicet procent,“ sdělil radní Petr Štěpánek.

O čtyři miliony dražší

Do Prahyv pátek 2. říjnadorazil na námluvy jeden z takových autobusů od polského výrobce Solaris. „Máme ho půjčený a chceme důkladně prozkoumat hybridní technologii, zda je výhodná pro zdejší MHD. Pokud bychom se pro ni v budoucnu rozhodli, tak to však ještě neznamená, že koupíme zrovna polské autobusy,“ sdělil Ondřej Pečený z Dopravního podniku (DP). Zatímco kloubový autobus, který jezdí v současnosti po metropoli, stojí přibližně osm milionů korun, stejně dlouhý vůz s hybridním pohonem bude o polovinu dražší. „Při životnosti patnáct let se však díky úspornosti provozu vrátí vyšší náklady už za deset let. Náš hybrid spotřebuje na sto kilometrů přibližně 42 litrů nafty na sto kilometrů, zatímco autobusy v pražské MHD přes 50,“ sdělil majitel Solarisu Krzystof Olszowski.

Filtry na výfuky

Kloubový hybrid od polského výrobce testuje Lipsko a Drážďany a v blízké budoucnosti se představí dopravním podnikům v dalších německých a švýcarských městech. Podle radního Petra Štěpánka město uvažuje také o autobusech na čistě plynový pohon nebo o vozech se speciálními filtry na výfucích. „Vše má svá pro i proti, až čas ukáže, ke které variantě se přikloníme. Může to být také jejich kombinace,“ uzavřel Štěpánek.

Jak funguje hybridní autobus

Spojuje práci spalovacího a elektrického motoru. Díky pokročilému řízení pracuje motor po celou dobu v optimální oblasti svých charakteristik, nadbytek jeho výkonu pak dobíjí baterie v době jízdy. Technologie rovněž dovoluje získávat energii vznikající při brzdění vozidla a shromažďovat ji ve speciálních bateriích. Následně ji pak využívá k akceleraci autobusu. Hybridní autobus ve srovnání s tím klasickým, který má spalovací motor umožňuje ušetřit až 43 % paliva, 39 % emisí oxidu dusíku a 97 % emisí pevných částic.

2.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Adolf Klepš
8

Hlasovat lze i pro zesnulého náčelníka krkonošské horské služby Klepše

V Polsku pobodal muž v nákupním centru osm lidí.
AKTUALIZOVÁNO
3 5

V polském nákupním centru pobodal muž devět lidí, jedna žena zemřela

Perličky ze superdebaty: Okamurova hubička, rebel Dolejš a dáma Šlechtová

Nemáte čas zhlédnout celý půldruhé hodiny dlouhý záznam z předvolební superdebaty Deníku? Nevadí, vystříhali jsme pro vás ty nejlepší momentky. Možná vás neprovedou všemi zákoutími politických programů, zato vám ukážou, že politici jsou také jenom lidé. A jací!

AKTUALIZOVÁNO

Prezident Zeman: Volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

Katalánsko zůstane španělské, prohlásil král Felipe VI.

Katalánský premiér Carles Puigdemont ve čtvrtek prohlásil, že jeho parlament hodlá vyhlásit nezávislost, pokud Madrid nebude souhlasit s dialogem. Do secesní krize v pátek podruhé zasáhl i španělský král Felipe VI. Ten uvedl, že Katalánsko „zůstává a zůstane“ podstatnou součástí Španělska.

ANKETA MEZI LÍDRY: Co přejí ke 100. narozeninám republiky...

Než vhodíme lístek do volební urny, zvažujeme, co nám ta „naše“ strana a její lídr přinesou. Nižší daně, kvalitní veřejné služby, vyšší důchody, špičkové vzdělání pro děti, aktivní roli v Evropské unii – záleží na osobních preferencích. Pak také vybíráme podle toho, nakolik jsou kandidáti důvěryhodní, co už v politice dokázali, kolik slibů splnili, jak se umějí za své vize poprat doma i za hranicemi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení