Cílem návrhu změny zákona je podle materiálu reagovat na šířením covidu-19 a přijatá opatření. "Podstatou návrhu je - na pokyn pana předsedy vlády - provést centralizaci systému hygienické služby. Nově vzniklá Státní hygienická služba však bude, podobně jako stávající krajské hygienické stanice a jejich zaměstnanci, zařazena do režimu státní služby," uvádí dokument. Bude také jmenován ústřední ředitel Státní hygienické služby.

Covid-19 lůžka který vyčlenila Náchodská nemocnice v rehabilitačním pavilonu, kde se starají o pacienty s koronavirem
Kolik koronaviru člověk v těle snese? Lze to zjistit jen neetickým způsobem

"Rozsah novelizace je ve skutečnosti mnohem širší a zásadnější, neboť kromě jiného doplňuje ustanovení paragrafu 69 o nové silné pravomoci ministerstva zdravotnictví, které zásadním způsobem zasahují do základních práv a svobod," uvedla Rekonstrukce státu.

Centralizovaná hygienická služba pod dohledem hlavního hygienika bude mít například pravomoc omezit či zakázat cestování, omezit setkávání mezi lidmi, veřejnou dopravu, obchody, obchodní centra nebo vybrané služby, jako jsou například kadeřnictví, sauny nebo koupaliště. Může také zakázat nebo omezit veřejné i soukromé akce nebo nařídit státním institucím, krajům a obcím, aby vyčlenily pro izolaci nakažených své objekty. Na tak přísná omezení vláda v současné době potřebuje nouzový stav.

K provedení "olomouckého" testu je potřeba provést výtěr z nosu odběrovou štětičkou, která se zasune kořene nosu, kde je virová nálož největší.
Rychlý a levnější test na covid z Olomouce má certifikát. Odběr si uděláte sami

"Je-li mimořádné opatření nařizováno jako opatření obecné povahy, v jeho odůvodnění se zohlední aktuální epidemiologická situace na základě hodnocení rizik," píše se v dokumentu. Právě kvůli nedostatečnému odůvodnění letos soudy několikrát zrušily vydaná opatření, například ministerstva zdravotnictví o nošení roušek nebo pražské hygienické stanice o uzavření vysokých škol.

Ministerstvo si v novele také ukládá povinnost zveřejňovat informace o výskytu epidemie. Kromě přijatých mimořádných opatřeních má publikovat také aktuální analýzu epidemiologické situace onemocnění a odhad jejího vývoje a data ve strojovně čitelném otevřeném formátu.

"Vláda maskuje snahu získat mimořádné pravomoci efektivizací činnosti decentralizované hygieny. Je nepřijatelné, aby byl návrh zákona v této podobě schválen ve zkráceném jednání ve stavu legislativní nouze," uvedl vedoucí právník Rekonstrukce státu Lukáš Kraus. Posílily by se tak podle iniciativy pravomoci hlavního hygienika a zároveň by na něj vláda přenesla politickou odpovědnost za protiepidemická opatření.

Přísná omezení

Na to, že by ministerstvo mohlo vydávat přísná omezení jako je uzavření vysokých škol, obchodů nebo provozoven bez kontroly Parlamentu, upozornil na twitteru také právník Ondřej Dostál, který na jaře úspěšně u soudu rozporovat ministerstvem zdravotnictvím přijatá mimořádná opatření. Poté je musela znovu přijmout vláda jako svá nařízení.

"O náhradě škody nepíšou. V podstatě Hamáčkův zmocňovací zákon, jen dobře schovaný," napsal k tomu Dostál. Naráží tak na novelu zákona připravovanou ministerstvem vnitra vedeným předsedou ČSSD Janem Hamáčkem. Novela je před projednáním ve Sněmovně.

Bezpečné setkání s rodinou v době koronavirové pandemie nabízí seniorům takzvaný Setkávač, pojízdný kontejnerový přívěs.
V sociálních službách budou možné návštěvy. Sport dostane miliardové injekce

S návrhem nesouhlasí i opoziční Piráti, vadí jim, že posiluje pravomoci ministerstva a ubírá možnost kontroly Sněmovny. "Ministerstvo zdravotnictví není od jara schopno efektivně řídit hygienické stanice, a tak některé z nich nepoužívaly centrální systém na hlášení pozitivních záchytů. Ministr (zdravotnictví Jan) Blatný místo řešení připravil zákon, kterým se rozhodl centralizovat správu pod ředitelství hygienické služby a koncentrovat moc mimo jakoukoliv kontrolu," uvedl k tomu místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Petr Třešňák (Piráti).

Ministerstvo připravilo změny spolu s návrhem ústavního zákona, který by měl nově obsahovat vedle nouzového stavu a stavu ohrožení státu i stav nebezpečí. Tento krizový stav by pak mohla vyhlásit i vláda, která v současnosti takovou pravomoc nemá. Mírnější stav mohou v současné době vyhlašovat pouze kraje.