V kapitole, která se věnuje výsledkům plošné generálky znalostí žáků 5. a 9. tříd ZŠ a tomu odpovídajícího ročníku víceletých gymnázií, se říká: „Překvapivě vysoké překrytí průměrných úspěšností žáků z obou typů škol vyvolává úvahy o přiměřenosti přechodu části žáků na některá víceletá gymnázia." V části testu z českého jazyka dokonce deváťáci uspěli lépe než jejich vrstevníci z gymnázií.

Inspektoři na základě tohoto zjištění doporučují „legislativně zpřísnit přijímání žáků do víceletých gymnázií, popřípadě zvážit zkrácení délky vzdělávacího programu víceletých gymnázií, a to na šestiletý cyklus".

Bez problémů

Testy prokázaly, že minimální požadavky, které jsou definovány vzdělávacími standardy, splnila bez problémů naprostá většina žáků. Naopak těch, kteří vyřešili méně než dvě pětiny úloh, bylo zanedbatelné minimum. Nejlépe si vedli deváťáci v testu z českého jazyka, kde téměř 75 procent žáků správně vyřešilo přibližně tři čtvrtiny úloh.

Letos v květnu až červnu proběhne druhá testovací generálka. Školní inspekce, která má prověrky organizačně na starosti, upozorňuje, že nezbytným předpokladem úspěšnosti zaváděného systému je „dopracování standardů, které přesněji, podrobněji a srozumitelněji vymezí obsah i úrovně sledovaných a hodnocených dovedností". Ověřování znalostí se má stát legislativní součástí vzdělávacího cyklu v roce 2014.

Druhý cizí jazyk

Inspektoři zkoumali i úroveň jazykových znalostí. Bohužel museli konstatovat, že na základních školách stále učí poměrně hodně nekvalifikovaných jazykářů. Jejich podíl dosahuje 25,8 procenta. Od září se přitom na ZŠ má povinně učit druhý cizí jazyk. Netěší ani opětovné sdělení, že výuka cizí řeči mezi MŠ a ZŠ, hlavně však mezi základní a střední školou, na sebe častokrát nenavazuje. Týká se to téměř 28 procent škol.