Jde o základní situace, v nichž se děti mohou bez vlastního zavinění ocitnout. Žákům bez ohledu na věk dělala například problémy otázka, jak se mají zachovat, pokud jsou sami doma a zazní varovný signál oznamující mimořádnou událost, tedy kolísavý tón sirény v trvání 140 sekund.

Pouze 17 procent šesťáků a 29 procent učňů zvolilo správně, že mají zavřít a utěsnit okna a dveře, zapnout televizi nebo rádio a zjistit, co se děje. U mladších dětí největší skupina (29 procent) považovala za správné zavolat rodičům nebo jiným příbuzným a zjišťovat, co mají dělat.

Chování v krizových situacích patří do takzvané sociální gramotnosti. Ta zahrnuje například sebepoznání, schopnost odhadnout chování druhých, komunikační dovednosti, spolupráci a řešení vztahových problémů a konfliktů nebo schopnost nést odpovědnost za své jednání a respektovat práva druhých.

Sociální gramotnost

Školní inspekce v květnu testovala sociální gramotnost asi 9000 žáků 6. ročníku ZŠ a primy víceletých gymnázií a přes 6000 žáků 1. ročníku učňovských oborů. Na rozdíl od matematické a čtenářské gramotnosti byla starší skupina úspěšnější. U šesťáků byla celková úspěšnost 58 procent, u učňovských oborů 61 procent. Testy byly stejné. V obou případech ale byly výsledky mírně pod hranicí očekávané úspěšnosti. "Vzhledem k obsahu úloh postavenému na základních reálných situacích, které jsou žákům dostatečně známy, se ale jedná o negativní zjištění," uvedla inspekce.

Z výpovědí učitelů základních škol vyplynulo, že většímu rozvoji sociálních dovedností brání příliš obsažný vzdělávací program pro základní školy. Pětina pedagogů uvedla jako hlavní překážku nedostatečnou podporu ze strany rodičů. Bez spolupráce s rodinou není možné podle učitelů dosáhnout u dětí významných pokroků.

Negativně inspekce hodnotila, že pouze v pěti procentech z 890 navštívených hodin na ZŠ se žáci učili rozpoznávat lživou a manipulativní komunikaci. "I při vědomí časové náročnosti rozvoje takových žákovských dovedností je vzhledem k důležitosti plynoucí zejména z praktické upotřebitelnosti zarážející, že mu učitelé nevěnují pozornost častěji než ani ne v jedné vyučovací hodině ze dvaceti," dodala ČŠI.