Ovšem stejně jako řada ostatních bezpečnostních pomůcek, i ochranná přilba musí splňovat řadu kritérií, aby dokonale plnila svůj účel. Tím vůbec nejdůležitějším je „štempl“, že skutečně ochrání při nárazu. „Přilba musí mít atest. To je základ bezpečnosti,“ upozornil na jednu z nejdůležitějších věcí při výběru přilby specialista prodeje obchodu Sport Kohout v Kladně Jaroslav Podroužek.

Kromě atestu by si měl uživatel přilbu vždy vyzkoušet. Každý člověk má totiž trochu jiné parametry hlavy. Ochranná pomůcka musí na hlavě pevně držet, a to i bez zapnutých popruhů. Zároveň ale nesmí nikde tlačit. Cyklista si dále může vybrat, zda zvolí přilbu se štítkem či bez něho, nebo zda v odvětrávacích otvorech bude síťka proti hmyzu. Tu doporučují prodejci zejména u dětí.

Cyklostezka. Ilustrační snímek
Kdy je povinná helma na kolo? Čtvrtina dětí pravidla porušuje, pozor v zahraničí

Neméně důležité je správné nošení. Přilba by vždy měla být na hlavě v takzvané vodorovné pozici, kdy se přední část nachází zhruba veprostřed čela. Popruh má být utažený tak, aby bylo možné pod bradou prostrčit dva prsty.

Cena přilby pro dospělého startuje cirka na jedné tisícikoruně, prodávají se ale i násobně dražší. Záleží na preferencích cyklisty včetně toho, v jaké kategorii jezdí – jiné nároky mají rekreační cyklisté a jiné profesionální závodníci. Dětské helmy se dají pořídit zhruba od pěti set korun. Do ceny promlouvají také doplňky přilby – některé již mají integrované blikačky, směrovky. Vzhledem k tomu, že přilba bývá vystavená rozmarům počasí, doporučuje se ji měnit preventivně z důvodu únavy materiálu po pěti letech.

Roman Kreuziger.
Nevraživost cyklistů a řidičů? Arogantní jsou občas obě skupiny, říká Kreuziger

Alternativou k ochranné přilbě může být airbag pro cyklisty. Systém funguje podobně jako v autě – v případě potřeby se obrovskou rychlostí nafoukne ochranný polštář. „Vozí se jako límec. Při pádu se okamžitě nafoukne a vytvoří mohutnou helmu,“ dodal cyklistický nadšenec a majitel společnosti ekolo.cz Jakub Ditrich. Ovšem takováto ochrana hlavy je oproti klasické přilbě o poznání dražší. Cena „třetí generace“ cyklistického airbagu se pohybuje okolo deseti tisíc korun.