Potvrdili to nezávisle na sobě dva pracovníci ostravského dopravního podniku. „Na pondělní odpoledne už máme naplánované i řidiče, kteří by tam měli jezdit. vše ale záleží na tom, jak dopadne ranní prohlídka trati. pak bude asi následovat zkušební jízda,“ uvedl jeden z dopraváků.

Zabezpečení před havárií?

Ve stanicích, které byly před křížením, respektive v místě křížení, byly na sloupech v plechových krabicích telefony. Řidič tramvaje měl za povinnost vystoupit, odhlásit se dispečerovi a až při jeho svolení vyjet. Navíc si měl ještě zkontrolovat na už zmíněné tabulce, kterou měl ve voze, jestli proti němu nic nejede. „Hodně lidí nám radilo využívat vysílačky. Ty ale tady v tom členitém prostředí často ztrácely signál, takže jsme je nepoužívali,“ vysvětluje dopravák.

Co se změní po havárii?

Řidiči tramvají budou na trati mezi Porubou a Kyjovicemi vybaveni mobilními telefony. Z každé výhybky by se pak měli hlásit na dispečink, kde by měli dostat pokyn, zda mohou pokračovat. Dalším opatřením, o kterém se hodně mluvilo, jsou oranžové blikající semafory.

„Je to obdobné jako u řidičů na cestě. Blikající oranžové světlo varuje řidiče, že vjíždí do nebezpečného úseku. Řidič tramvaje bude vybaven i takovou klíčenkou na dálkové ovládání. Tu znají lidé, kteří si třeba automaticky otevírají garáže. Při výjezdu zmáčkne tlačítko, které semafor na třicet vteřin vypne. Není to nic světoborného. Počet kroků, které bude řidič muset udělat před odjezdem na ožehavý úsek trati, se ale opět zvýší. I z psychologického hlediska je jasné, že by to mělo zvýšit také jeho pozornost,“ vysvětluje dále pracovník dopravního podniku.

Sám už trochu s nadhledem komentuje i poslední změnu. „Ty plechové krabice na telefony, ze kterých se řidiči hlásili, jsme dostali za úkol přebarvit z červené na žlutou barvu. Jestli to je zrovna opatření, které by mělo něčemu pomoci, to si raději přeberte sám,“ dodává.

Řešení pro budoucnost?

Podle ostravského dopraváka existuje zhruba pět variant.

„Jejich cena se pohybuje od zhruba čtvrt milionu až po desítky milionů. Osobně se mi nejvíce zamlouvá řešení, se kterým přišli odborníci z Vysoké školy báňské. Hodně zjednodušeně řečeno by mobil v tramvaji fungoval podobně jako GPS. Přes mobilní síť by signál šel na dispečink. Pokud by se na té mapce v dispečinku ukázalo, že někde se tramvaje blíží k sobě, aniž by měly, zazněl by v tramvajích alarm. Pokud by pokračovaly dále, automaticky by došlo k vypnutí napájení sítě v daném úseku a tramvaje by zůstaly stár na místě. To už bych považoval za řešení, které odpovídá jedenadvacátému století. V té době už asi u dopravního podniku nebudu. Do důchodu už mi totiž moc nezbývá. I kvůli té tragédii a lidem, kteří při havárii zbytečně přišli o život, bych si ale přál, aby to začalo fungovat co nejdříve,“ dodává dopravák.