Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lodní dopravu v Ústí zachrání jez

ÚSTÍ NAD LABEM - Lodní doprava na Dolním Labi zaniká. Kvůli nedostatku vody bojují o vlastní přežití už i majitelé turistických lodí, kteří od počátku sezony prakticky stále stojí v přístavu. Situace se změní, pokud bude povolena výstavba jezu v děčínských Boleticích.

21.7.2007
SDÍLEJ:

Labe je v posledních dnech hodně vyschléFoto: DENÍK/Jan Vraný

Hlavně Děčínsko je turistickým rájem. V budoucnu můžou lodní dopravci převážet nejen turisty z ČR, ale i z Německa, pro něž je lodní turistika velmi oblíbená.

Po výstavbě plavebního stupně v Děčíně dopraví rejdaři turisty dokonce až do hlavního města. To však není v současnosti možné, protože od Ústí nad Labem po státní hranici s Německem je Labe dlouhodobě nesplavné. „Od začátku sezony jsme jeli jen deset dní,“ sdělil majitel lodi Děčín Ivan Julák. Přestože mu město Děčín schválilo dotaci 400 tisíc, stále je ve finanční ztrátě.

„Voda nás doslova likviduje,“ uvedl. Mnohem hůře jsou na tom majitelé nákladních a speciálních lodí. Ti mohou kvůli ponoru vyplout, jen když je hladina Labe v Ústí nad Labem minimálně na 170 cm, k čemuž letos došlo jen výjimečně. „Lodní doprava je před krachem,“ uvedl loďmistr Jiří Smažík. Ten je majitelem lodi Beskydy, která se využívá na Labi i jako záchranná loď.

Příprava stavby jezu je blokována nesouhlasným postojem ministerstva životního prostředí a nevládních ekologických organizací. „Namísto drahých plavebních stupňů, které navíc přírodu poškozují, je prostě nutné hledat cesty, jak rozvíjet plavbu na Labi jiným způsobem,“ uvedl ministr Martin Bursík. „Je potřeba zachovat poslední zvířecí druhy v této oblasti,“ doplnil RomanKlecker z Hnutí Duha.

Aktuálně probíhá proces EIA a posuzování vlivu stavby na ptačí oblasti v okolí budoucího jezu. Výsledky budou známy na počátku roku 2008. Podle ředitele investora Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary zvířecí druhy ohroženy nebudou. „Navrhovaný projekt zabezpečí podmínky pro lodní dopravu po téměř celý rok,“ uvedl.

Stavba plavebního stupně počítá také s výstavbou vodní elektrárny, která bude mít výkon 73 tisíc MWh. Ten bude zásobovat bez průmyslových objektů celý Děčín elektrickou energií. Pro stavbu vodní elektrárny jsou i ekologické organizace. „Ne ale za každou cenu. Česká republika má zatím dostatek elektrické energie,“ řekl Roman Klecker.

Lodní doprava je až desetkrát levnější než přeprava kamionová. Nezatěžuje město hlukem, smogem a je bezpečnější. Přesto je nákladní doprava stále preferována před lodní. Ta každým rokem přepraví méně nákladu. V roce 2002 se přepravilo vnitrostátní lodní dopravou přes 760 tisíc tun nákladu, loni jen polovina z toho a letos lze předpokládat dokonce třetinu. Po čtvrt roce se totiž přepravilo jen 72 tisíc tun.

21.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Petr Dolínek.
5

Petr Dolínek: Péči o mosty jsme nezanedbali. Stála zhruba miliardu a čtvrt

Josefina Bakošová a Ester Geislerová
DOTYK.CZ
8

Geislerová s Bakošovou nabízejí trička s rozchodovými hláškami

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 14. prosince 2017.

V Praze se sejdou zástupci evropských protiimigračních stran

V Praze se v sobotu uskuteční konference evropských protiimigračních stran sdružených do frakce Evropa národů a svobody (ENF). Na setkání, které hostí české hnutí SPD, by se mělo mluvit o novém modelu evropské spolupráce založeném na spolupráci suverénních zemí bez bruselských orgánů. Do Prahy na akci dorazí mimo jiné neúspěšná francouzská prezidentská kandidátka Marine Le Penová nebo nizozemský odpůrce islámu Geert Wilders. Levicové organizace svolaly kvůli konferenci několik demonstrací.

OBRAZEM: Nová vláda v kresbách Milana Kounovského

Karikaturista Milan Kounovský nakreslil pro Deník kompletní menšinový kabinet Andreje Babiše (ANO). Prohlédněte si jej. 

Těžaři ničí lesy, zlobí se obce na Břeclavsku

Trpělivost došla obyvatelům a starostům několika obcí na Břeclavsku. Opakovaně poukazují na nekontrolované kácení stromů v Kobylí a blízkém okolí. Firmy, které tam těží dřevo, podle nich lesy už neobnovují a místa jsou nyní zpustošená.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT