Deník

Jihočeští vědci objasnili jako první, jak rostliny mění světlo na teplo

České Budějovice – Vědci z českobudějovické akademie věd a Jihočeské univerzity objasnili proces, při němž rostliny transformují přebytečné světlo na teplo. Jako první na světě tak popsali a definovali mechanismus, který při přebytku světla zajišťuje, aby měla rostlina k dispozici právě tolik světla, kolik potřebuje k fotosyntéze, tedy přeměně světelného záření na formy energie využitelné rostlinou buňkou.

2.3.2015 4

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

O objevu informoval Roman Sobotka z centra Algatech z českobudějovické akademie věd. Podle něj se jedná se o průlom v pochopení fyzikální podstaty přeměny světelného záření na tepelné. Kromě Sobotkova týmu se na výzkumu podílel kolektiv Tomáše Polívky z Jihočeské univerzity.

„Rostliny jsou přizpůsobeny na nižší světelné záření, ale absorbují jej vždy, aniž by chtěly," uvedl Sobotka. Podle něj tak nejvyšší nápory nastávají především v letních měsících. Ve dnech, kdy je slunečné počasí, tak na rostliny působí světelné záření v mnohonásobně vyšší míře, než samy potřebují. „A v tu chvíli přebytek světla přeměňují na teplo," řekl Sobotka.

Přirovnal to k odpouštění páry pomocí tlakového ventilu. „Bez něj by nádoba v případě přebytku také praskla. A rostliny podobným způsobem fungují, intenzivnější světelné záření vrací zpět v podobě tepla. Chrání se tím před poškozením," uvedl Sobotka.

Kolektiv jihočeských vědců jako první popsal fyzikální mechanismus tohoto procesu. V praktické sféře zatím nemá tento objev reálné uplatnění. „Ale třeba z hlediska umělé fotosyntézy, což je ale otázka v horizontu desetiletí, budou takové poznatky velmi důležité," řekl Sobotka. Význam objevu jihočeských vědců dokládá fakt, že o něm v těchto dnech vychází článek v prestižním vědeckém časopise Nature Chemical Biology.

2.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
Premiér Bohuslav Sobotka.

Sobotka po pádu ČSSD: Vzestup extrémistických stran je znepokojivý

Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Faltýnek

Faltýnek chce nejdříve mluvit s ČSSD a lidovci

Místopředseda ANO Richard Brabec: Vznikne vláda s Babišem v čele

/ROZHOVOR/ Místopředseda ANO a vlády, ministr životního prostřední Richard Brabec má z volebního výsledku velkou radost a věří, že strany, které se dostaly do sněmovny, dají přednost funkční vládě před zmatky a nejistotou.

Komentář Stanislava Šulce: Kalouskův vysněný projekt by uspěl. Tedy možná

Necelý rok před volbami, které právě vrcholí, přišel šéf TOP 09 Miroslav Kalousek s projektem, v němž by se spojily takříkajíc demokratické strany stojící v politickém spektru ve středu a napravo. Mělo jít především o TOP 09, KDU-ČSL, hnutí STAN a také ODS. Tedy strany, jejichž preference se tehdy pohybovaly přinejlepším do 10 procent.

Bartoš vyloučil spolupráci s Babišem i tichou podporu jeho vlády

/VIDEO/ Předseda Pirátů Ivan Bartoš po sečtení volebních výsledků zopakoval, že jeho strana vyloučila vládní spolupráci s ANO i tichou podporu tohoto hnutí kvůli trestně stíhaným představitelům Andreji Babišovi a Jaroslavu Faltýnkovi. Za důvěryhodné naopak považuje politiky hnutí STAN. Ve třetině sčítání se výsledek Pirátů přiblížil deseti procentům.

Před štábem SPD zasahovala policie. Hnutí vykázalo tři novináře

Hnutí Svoboda a přímá demokracie neudělila akreditace do volebního štábu třem médiím, dalších 70 naopak akreditaci dostalo, řekl novinářům místopředseda Radim Fiala.