Česká železnice, respektive její hlavní trať mezi Prahou a Ostravou se definitivně ocitla před největší změnou v historii. Poté, co v září 2011 na koleje vstoupil RegioJet podnikatele Radima Jančury, přichází třetí dopravce, Leo Express podnikatele Leoše Novotného.

Černé na bílém

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech definitivně uzavírá jízdní řád na příští rok. Dopravci mohou do září provést některé kosmetické změny, hlavní obrysy se ale už rýsují. Zkráceně řečeno: v hlavních časech přetlak, naopak v méně vytížených časech prázdno.

Pravidelný, téměř hodinový interval chtějí udržet České dráhy (ČD), které na nedotovanou trasu kromě Pendolina vypravují i běžné rychlíky. Jak ale například upozornil server E15.cz, 
v jízdním řádu vzniknou kuriózní situace. Kolem 16. hodiny například budou ve směru z Prahy odjíždět čtyři rychlíky v rozmezí dvaceti minut, v jednom případě dokonce tři minuty pod sobě.

V takové situaci musí vše perfektně klapnout. Pokud by se jeden z vlaků byť jen mírně zdržel, třeba s výstupem či nástupem cestujících, nechtěně zpozdí i ostatní soupravy. A čas dojezdu bude pro tři dopravce alfou 
a omegou v bitvě o klienta.

RegioJet musí vynechat zastávky

Pendolino ČD teď trasu mezi Prahou a Ostravou urazí za tři hodiny a šest minut, na podobný čas při stejném počtu zastávek (Pardubice, Ostrava, Olomouc) hodlá aspirovat i Leo Express. Zrychlit chce i RegioJet. Jenže tím pádem zřejmě bude muset vynechat dvě stávající zastávky – Zábřeh na Moravě a Ústí nad Orlicí.

„Definitivní rozhodnutí padne v září, ale je to jedna 
z vážných variant," potvrdil včera Deníku mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj. Na druhou stranu firma uvažuje o tom, že by posílila spojení v oblasti Českého Těšína či Třince, podrobnosti ale zatím sdělovat nechce.

Právě dostupnost i menších měst je věc, na kterou zatím vsázejí ČD. Kromě „obligátních" měst na hlavní železniční tepně přidají i jeden pár vlaků se zastávkami 
v Suchdole nad Odrou 
a Studénce. „Jako jediní ze tří konkurujících si firem a nabídek tak zajistíme komerčními vlaky plošnou obsluhu území," avizuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Jedna věc ale zbrzdí všechny tři dopravce bez rozdílu. Na začátku roku 2013 totiž začne rekonstrukce poslední části železničního koridoru těsně za Prahou.
„Jde především o úsek Úvaly–Běchovice. Začátek rekonstrukce je plánován na únor 2013 a oprava bude probíhat i za provozu. V takovém případě by se jezdilo po jedné koleji," potvrzuje mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Levný a ještě levnější?

Kromě zastávek a dojezdové doby ale ve vzduchu visí i třetí faktor – cena jízdenky.

U ČD i RegioJet teď obyčejné jízdné na trase Praha- Ostrava začíná u 295 korun. Jančurova firma v létě nabídla akční jízdenku za 145 korun. ČD pak kontrovala letní jízdenkou za 990 Kč pro neomezené cestování vlaky ČD po dobu dvou týdnů. Nástup konkurence se přitom nejvíce projevil loni. Jakmile na koleje vstoupil Radim Jančura, ČD ihned snížily cenu z 438 korun na zmiňovaných 295 korun, což dokonce začal vyšetřovat i antimonopolní úřad.

Dá se předpokládat, že nástup Leo Express boj o zákazníka ještě vyostří.
„Cenovou politiku v současnosti ještě ladíme. Platí ale, že naše ceny chceme nastavit v rozumné výši, budou srovnatelné s konkurencí, a za to našim cestujícím nabídneme vysoce nadstandardní služby," říká mluvčí Leo Express Petr Kopáček.

Nejmladší tuzemský dopravce má zcela nové soupravy, které jsou lehčí a úspornější než konkurence. Na poplatcích za užití kolejí a za elektřinu tudíž ušetří. Pro cestující pak nabídne interiér na úrovni 21. století.

Kdo velkou vlakovou válku vyhraje? Přes všechny slavnostní proklamace do televizních kamer jsou dopravci mimo záznam diktafonů velmi opatrní.
„Někdo z nás tam dost možná vykrvácí. Otázka je kdo a jak moc to ovlivní hospodaření dané firmy," shrnul pro Deník vysoce postavený manažer drážní společnosti.

Vlaky