Rozdíl může být také u ovocné složky. Kvalitní jogurty obsahují marmeládu, „jakou dělaly babičky“. „Ve druhých je obarvená, stabilizovaná a aromatizovaná, ale s původním ovocem nemá společného vůbec nic,“ řekl Deníku ředitel Madety Jan Teplý.

KOUZLA S KELÍMKY

Roli hraje i zaplnění kelímků. Zákazník vnímá jejich jednotkovou cenu. „Často už ale příliš neřeší, zda je v kelímku 200 gramů, nebo 125 gramů jogurtu,“ vysvětlil Teplý.

Někde kelímek určený na 135 gramů výrobku obsahuje jen našlehaných 125 gramů jogurtu. „Pořád vypadá plně, ale gramáž je výrazně nižší,“ uvedl. Někdy je také v kelímcích méně ovocné složky, než by si strávníci přáli.

Ceny přitom za uplynulých osm let výrazně vzrostly. U bílých jogurtů dokonce asi o polovinu. Zatímco v lednu 2010 statistici zaznamenali průměrnou cenu bílého jogurtu 6,16 koruny, letos to po Novém roce bylo 9,37 koruny. O třetinu také vzrostla průměrná cena smetanového ovocného jogurtu – z 9,05 koruny na 12,35 koruny. Průměrné platy za sledované období přitom vzrostly jen asi o pětinu.

STÁLÝ RŮST

Rozdíl v cenách z roku 2010 a dnešních může na první pohled vypadat dramaticky, podle odborníků tomu tak ale není. Před osmi lety totiž zrovna vrcholila hospodářská krize, která ceny stlačila dolů. „Jinak je růst ceny v posledních pěti letech v podstatě stabilní,“ řekla Deníku Dana Večeřová z Potravinářské komory.

Jak stoupala cena jogurtůZdroj: Deník

Rozhodující pro cenu jogurtů je cena suroviny, tedy syrového mléka. „Ta v letech 2016 až 2017 vzrostla o 25 procent,“ připomněla Večeřová. Svou roli hrály i další náklady, například energie, rozhodující je dále obchodní marže. Podle Večeřové si z ní obchodník nechá až 90 procent. „Faktorem je i dlouhodobý růst mezd,“ uvedl za Hollandii Jan Škoda.

Ani v budoucnosti nemají podle výrobců zákazníci počítat s tím, že by snad ceny jogurtů mohly klesnout. „Cena mléčných produktů je v Čechách poměrně nízká,“ míní Teplý. „Pokud spotřebitel nechce náhražku, ale poctivý jogurt, který obsahuje skutečné mléko a skutečné ovoce, měl by počítat s tím, že cena klesat nebude,“ konstatoval.

Přirozenou tvorbu cen na trhu s jogurty podle Teplého dále často pokřivují četné slevové akce. Výrazných změn ceny, jako tomu bylo například nedávno u extrémně drahého másla, se ale zákazníci obávat nemusejí. „Jogurt není natolik výrazná komodita, aby byl cenově příliš citlivý,“ dodal.