A nebudou muset ani psát žádost, aby jim pojišťovna proplatila částku, již zaplatili nad limit. Sledování doplatků je úkolem zdravotních pojišťoven, řekl dnes novinářům Julínek.

"Překročení limitu zjišťuje zdravotní pojišťovna vždy ke konci kalendářního čtvrtletí. Částku, o kterou pojištěnec překročil limit, mu uhradí do 60 dnů," upřesnil.

Jako součást své reformy zdravotnictví navrhuje Julínek od ledna příštího roku regulační poplatky pacientů. Za návštěvu praktického lékaře a pediatra, zubaře, gynekologa, ambulantního specialisty, psychologa a logopeda by dali 30 korun. Za den v nemocnici, odborném léčebném ústavu, dětské léčebně, ozdravovně a lázních 60 korun. Za pohotovostní službu 90 korun, pokud nebude následovat přijetí do nemocnice. Poplatky se nevztahují na děti do tří let věku.

Poplatek by zůstal zařízení, které ho vybere. Lékárníci ale podle prezidenta České lékárnické komory Lubomíra Chudoby nechtějí poplatky vybírat. "Pokud mají omezit zbytečné návštěvy a psaní receptů, musí být vybrán poplatek u lékaře, ne v lékárně," řekl dnes Chudoba. Obává se, že pacient by si lék sice nechal napsat, ale pak by ho poplatek odradil od toho, aby si lék vyzvedl.

Ministr nechce pacienty zatěžovat sledováním poplatků, jak ale dnes novinářům potvrdil, nehodlá zatěžovat ani lékaře vydáváním potvrzení, že pacient poplatek uhradil. Pacient si prý účtenku může od lékaře vyžádat. Ministerstvo si podle zjištění ČTK nepřipouští, že by bez písemného dokladu mohly ve vztazích lékaře s pacientem nastat problémy. Například že by praktický lékař, který dostává od pojišťovny pevnou měsíční platbu za registrovaného pacienta, poplatek 30 korun nevykázal. Případně že by pacient nezaplatil a tvrdil by, že peníze dal. To, že nemá stvrzenku, není důkaz, že nezaplatil.

S poplatkem u lékaře podle únorového průzkumu agentury Median nesouhlasí více než čtyři pětiny lidí. Proti poplatku u ambulantního specialisty je zhruba 70 procent lidí. Mírně nadpoloviční většina dotázaných souhlasí pouze s poplatkem za jídlo v nemocnici.