Kolony stojících nebo pomalu se sunoucích aut, lidé marně čekající na autobusových zastávkách, osiřelé školní lavice. Řada lidí měla problém bez úrazu dorazit do práce, děti do škol. Tento obraz se naskytl v regionu Orlických hor v pátek ráno.

Předpovědi meteorologů se totiž vyplnily, vozovky a chodníky za čtvrtka na pátek pokryla ledovka. Může za to déšť s teplotou kolem nuly. Kalamitní stav, který silničáři v Orlických horách vyhlásili ráno o půl šesté na silnicích nižších tříd, skončil ve 13 hodin. Infromoval o tom mluvčí hejtmanství Imrich Dioszegi. Přesto silničáři upozorňují, že by měli být řidiči při jízdě do hor i mimo ně v souvislosti se sjízdností silnic velice opatrní.

Silničáři byli nuceni uzavřít některé úseky silnic. Situace se průběžně měnila, údržbáři vyhlíželi další oteplování, které by „skleněnou“ vrstvu na komunikacích povolilo. „Z hlavních silnic do hor byly uzavřeny 285, 309 a 298, tedy cesty na Domašín, Olešnici a Deštné, a samozřejmě také okolní cesty. Tam jsme nebyli schopni schopni se s technikou dostat,“ informoval v pátek dopoledne Petr Zima, náměstek Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje s tím, že neprůjezdné zůstanou až do odvolání.

Ledovka výrazně bránila jízdě kamionů, ale i těžké techniky silničářů. Ti proto v pátek o půl šesté ráno vyhlásili kalamitní stav.

Jak upřesnila rychnovská policejní mluvčí Alena Kacálková, na Rychnovsku byly uzavřené i komunikace: silnice III. třídy číslo 3102 mezi obcemi Sněžné a Polom z důvodu povětrnostních podmínek (tvorba sněhových jazyků), a to až do 12:00.

A dále silnice III. třídy číslo 3204 mezi obcemi Houdkovice a Voděrady z důvodu uvíznutí sypače a zapadlého autobusu. Silnice I. třídy jsou na Rychnovsku s opatrností sjízdné.

Sloužící operační důstojníci přijali na linku 158 více než dvě desítky telefonátů, ve kterých řidiči upozorňovali na aktuální stav komunikací na Rychnovsku.

„Policie ČR řidiče žádá, aby nyní všechny cesty do Orlických hor, pokud nejsou nezbytně nutné, odložili,“ doplnila mluvčí.

Mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi vysvětlil, že díky uzavření některých silnic se silničáři naplno věnovali odstraňování ledovky ze silnic. Nesjízdné silnice nejprve ošetřili inertním materiálem, po kterém se do svahů ledem pokrytých silnic mohly dostat sypače s chemickým posypem. Na ledem pokrytých svazích horských silnic se během rána podle silničářů nebyly schopné některé kamiony vůbec udržet a také silničáři měli problémy se do kopcovitých úseků horských silnic se svými vozy vůbec dostat.

O PRŮBĚHU RANNÍ KALAMITY SI PŘEČTĚTE ZDE

(zen, ill, zr)