V souvislosti s informacemi o příčinách hromadné nehody na dálnici D1 z minulého týdne na to upozorňují odborníci. Podle měření Ředitelství silnic a dálnic totiž na 65 procent tiráků těsně před nehodou překročilo povolenou rychlost, hodinu před havárií porušilo omezení rychlosti dokonce 98 procent kamionů. „Kamiony jsou již z výroby vybaveny omezovači rychlosti, Již to, že ji překročily, naznačuje, že někdo auta technicky ovlivňuje a vyřadil omezovače z provozu,“ řekl Deníku dopravní expert Robert Šťastný.

Dopravci to však odmítají. „Vyřadit nové, elektronické omezovače rychlosti z provozu není tak jednoduché. Navíc dopravní společnosti si hlídají, aby tato zařízení byla v pořádku, protože v případě odhalení kontrol by jim hrozily velké postihy,“ uvedl Martin Felix, mluvčí organizace dopravců ČESMAD Bohemia.

Podle něj kamiony mohou překročit povolenou rychlost i bez odpojení omezovačů. „Oproti nejvyšší povolené rychlosti mají omezovače toleranci několika kilometrů v hodině, z bezpečnostních důvodů, například pro případ předjíždění a podobně,“ dodal Felix.

Ten naopak zpochybnil výsledky měření provedeného ředitelstvím. „Je krajně podezřelé, že pomocí zařízení určeného k vážení okolojedoucích vozů lze přesně určit, že 65 procent kamionů překročilo 80 kilometrovou rychlost,“ prohlásil. Ředitelství však zpochybňování odmítá. „Údaje pocházejí z našich měřících stanic,“ zopakovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Odborníci přesto tvrdí, že naměřené údaje by měly vést ke zpřísněným kontrolám řidičů kamionů na dálnicích. Překračování rychlosti totiž není jediným přestupkem, kterého se dopouštějí. „Stačí, když jedete po dálnici v autobuse, a krásně vidíte do kabin kamionů, čím se zabývají řidiči během jízdy. Takové to čtení knížek, sledování televize, hledání v mapách,“ dodal Šťastný. Řidiči totiž při vjezdu na dálnici zapnou takzvaný tempomat, tedy zařízení, které udržuje stejnou rychlost, a vyžaduje menší podíl šoféra na řízení.

Dopravci však odmítají, že podobné riskování je mezi řidiči tahačů příliš rozšířené. „Pokud to někdo skutečně viděl, tak je to extrémní případ, ale určitě k tomu nedochází hromadně,“ zmínil Felix. Šťastný však doporučuje umístit na dálnicích bezpečnostní kamery, které by umožnily měřit rychlost kamionů i sledovat, jak se řidiči věnují řízení. „Z kamer by byli policisté schopni ještě během jízdy kamiony, které poruší předpisy, stáhnout z dálnic na záchytná místa a hned to řešit,“ uzavřel Šťastný.

Policie potvrdila, že akci zaměřenou na kamiony a autobusy chystá. „Její termín nemohu prozradit, letos se již tři podobné uskutečnily,“ zmínil Pavel Nosek z policejního prezídia. Podle něj má policie na dálnici denně k dispozici čtyři policisty a dvanáct celníků.

#flash|https://g.denik.cz/1/a8/brzdnadraha.swf|540|471#