„Projekt je nejen investičně, ale i provozně velmi nákladný, aniž by pro město znamenal skutečný přínos," řekl Linek. Z uvedených 1,74 miliardy korun přišel na miliardu provoz, kapitálové výdaje činí 665 milionů. Pro EMS je ovšem karta „velmi výhodným podnikem", stojí v posudku. „Čistý výnos pro EMS je 650 milionů," uvedl Linek.

Podle auditorů se nepodařilo naplnit cíle, které si Praha v souvislosti s opencard vytyčila. Projekt byl podle Linka řízen dodavatelsky a nelze u něj předpokládat návratnost. Město si musí určit novou strategii rozvoje, dodal Linek.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) uvedla, že chce odstranit závislost na jednom dodavateli. „Máme dokončené všechny podklady, máme všechny informace a posudky od auditorů a soudních znalců, abychom mohli pokračovat ve vyjednávání s EMS," řekla. Zda to bude znamenat konec opencard, přímo neuvedla.

Pražané si podle předsedy komise pro ICT Ondřeje Felixe v budoucnu budou moci vybírat způsob, jak jízdné zaplatí i v jakém formátu jej budou požívat, například v papírové podobě nebo v chytrém mobilu. „Není důvod, proč by to nešlo třeba inkasem, platební kartou, systémem Pay-pal a tak podobně," řekl. Náklady na zřízení nového systému neuvedl, pouze řekl, že budou "hluboko pod náklady na opencard".

Praha už dříve schválila částečný návrat k papírovým kuponům, které mají být alternativou k opencard. Ještě letos by navíc podle primátorky měli mít cestující k dispozici platformu, na základě které budou libovolně volit mezi různými druhy cestovních dokladů.

S výsledky auditu nesouhlasí firma EMS. „Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru," uvedl Opatrný. Pokud se Praha vydá výše popsanou cestou, bude to nákladnější a náročnější proces, než kdyby se domluvila na další spolupráci s EMS, tvrdí Opatrný.

Podle opozice je idea vedení města dobrá, zástupci opozice jsou však skeptičtí ohledně rychlosti zavedení nového systému. „Myslím si, že se to podaří zavést nejdříve v roce 2018," řekl opoziční zastupitel Jiří Nouza (TOP 09). Podobně se vyjádřili zástupci opoziční ODS.

Karta Pražana pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS). Praha ji postupně začala zavádět od roku 2006. Opencard vlastní asi 1,2 milionu cestujících. Městu postupně docházejí licence pro vydávání nových karet, zároveň končí možnost opětovně prodloužit platnost vydaných karet.

EMS se brání: Praha se hodlá vydat nákladnější a zdlouhavější cestou

Pokud Praha nebude pokračovat v projektu opencard a rozhodne se vypsat otevřená výběrová řízení, vydá se nákladnější a zdlouhavější cestou. Novinářům to dnes za majitele práv ke kartě, firmu eMoneyServices (EMS, řekl Martin Opatrný. Zároveň zpochybnil výsledek posudku firmy Nexia AP a.s., který dnes představilo vedení města.

„Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru," uvedl Opatrný. Podle auditu je opencard předražený, zastaralý a neužitečný projekt a město by v něm nemělo pokračovat.

EMS v uplynulých měsících podala několik nabídek na rozvoj multifunkční karty. „Rozvoj opencard přitom není závislý na dalších masivních investicí ani na společnosti EMS," řekl Opatrný. Vedení města ale podle něj s EMS nekomunikuje. „Dluhy jsou, snažili jsme se o mimosoudní vyrovnání, dáváme tomu přednost, ale nečinnost města nás donutila podat žaloby," řekl Opatrný. EMS vede s Prahou čtyři soudní spory o 170 milionů ko­run.