Fabrika na tradiční „růžové štěstí" zažívá bouřlivé časy. Jen co sečetla milionové škody po sabotáži zhrzeného zaměstnance, který schválně vyměnil léky na tlak za antidepresiva, přichází další překvapivá zpráva: spojení „růžová pilulka od Zentivy" navždy skončí. Společnost Sanofi se chce totiž tradiční české značky zbavit.
Doposud to vypadalo, že Sanofi prodá jen část své výroby. Nabízet se měl úsek, který se v Evropě zabývá prodejem generických léčiv. To znamená těch, která přicházejí na trh jako konkurence originálních přípravků po vypršení patentu. Značku Zentiva si chtěla Sanofi ponechat. Novému majiteli generických léků v Evropě ji měla jen pronajímat.
Podle oslovených odborníků ale nabídka potenciální zájemce neoslovila. „Jestli nabízejí část své výroby, tak to znamená, že už s ní ne-jsou moc konkurenceschopní. Nabídku proto zřejmě museli zatraktivnit alespoň tím, že přidají značku," domnívá se Jiří Mikeš – bývalý prezident Rady pro reklamu a dlouholetý ředitel Asociace komunikačních agentur.
Obecně totiž podle něj platí, že značka představuje asi padesát procent hodnoty podniku. U farmaceutického závodu jako je Zentiva, to platí dvojnásob.
Podobně to vidí i prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová. „Prodávat fabriku se slavnou značkou, to je něco úplně jiného než nabízet jen samotnou továrnu," souhlasí Vysekalová. Zvlášť pokud je nabídka pořádně osekaná – Sanofi si chce totiž tradiční jádro výroby nechat.
Mluvčí společnosti Filip Hrubý už na dotaz Deníku potvrdil, že volně prodejné léky, které jsou lidem dostupné i bez receptu, součástí plánované transakce nebudou. Paralen nebo Ibalgin tedy na prodej nejsou. V nabízeném „balíku" evropských generik jsou jen přípravky na předpis a také výrobní závod Zentivy v Praze – Dolních Měcholupech, kde se doposud tradiční české léky míchaly. Otazníkem je, jestli to tak bude i nadále.
Cenu Hrubý nepřiblížil. Loni při zveřejnění záměru o prodeji ale řekl šéf Sanofi Olivier Brandicourt, že by firma mohla za evropská aktiva dostat více než 12 miliard eur (asi 324 miliard korun).
Nejasné je také to, kdo se o Zentivu uchází. V roce 2008, kdy českou Zentivu francouzská Sanofi koupila, o ni projevila zájem třeba investiční skupina PPF miliardáře Petra Kellnera. I nyní se spekuluje o nabídce PPF nebo R2G Oldřicha Šlemra. Kolem prodeje krouží i další čeští miliardáři. Podle informací Deníku je nejvážnějším zájemcem mezinárodní investiční fond, který doposud ve farmabyznysu nepodnikal.
Francouzská skupina Sanofi vznikla postupným spojováním farmaceutických firem na mezinárodní úrovni a v České republice je přítomna od počátku 90. let. Dceřiná společnost Zentiva, kterou Sanofi koupila v roce 2008, působí ve více než padesáti zemích Evropy, Blízkého východu a Afriky.