Ve třetím čtvrtletí uplynulého roku uskutečnila ČOI celkem 16 kontrol předváděcích akcí.

„Porušení zákonů bylo zjištěno jen ve dvou případech, což je historicky nejméně. V roce 2016 přitom ČOI ve stejném období provedla 46 kontrol prodejců a zjistila porušení zákonů u 30 z nich,“ uvedl mluvčí obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Ilustrační foto.
Kobra navrhla obžalovat 18 lidí z miliardového krácení daní

Podle něj je i ze stížností a podnětů spotřebitelů zřejmé, že se „šmejdi“ přesouvají na internet. Rovněž přibývá stížností na nabídku zboží po telefonu.

Mají nové finty

Pokles počtu klasických předváděcích akcí, kdy prodávající zvali pozvánkou na výlety s pohoštěním a dárkem, většinou s prohlídkou hradu, zámku, zabijačkou, vinobraním a podobnými akcemi, zaznamenali i obránci spotřebitelů.

„Neznamená to však, že se předváděcí akce nekonají. Jen způsob oslovení zákazníků se mění. Schovávají se například za pozvánkami na přednášky, za různými výhrami či dalšími,“ vysvětlila předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska (SOS MSK) Marcela Reichelová.

Na místě hrůzného nálezu probíhá intenzivní vyšetřování.
Hrůzná vražda na Ústecku. V chatové osadě našli policisté tři mrtvoly

Jednou z nových forem je podle ní například oslovení spotřebitele před obchodním domem. Pár mladých a pěkně oblečených lidí dotyčnému oznámí, že provádí průzkum pro daný obchodní dům o spokojenosti s nákupem. Požádají jej o odpovědi na několik otázek do ankety. Na konci pak zazní klasická věta: „Když nám poskytnete vaše telefonní číslo, budete zařazen do slosování o ceny.“

Po několika dnech je pak spotřebitel informován o tom, že vyhrál. Svou výhru si ale musí vyzvednout na určité adrese a v určitý čas.

„Když se pak na takové místo dostaví, zjistí, že je na předváděčce. Proto návštěvníkům v našich poradnách radíme, ať se v podobných případech naučí takové nabídky odmítat a pokud už se rozhodnou něco koupit, ať si velmi pozorně přečtou celou smlouvu,“ upozornila šéfka obránců spotřebitelů.

Místo podpisu stačí "ano"

Marcela Reichelová také doplnila, že ne každý spotřebitel si uvědomuje, že smlouvu je možné také uzavřít přes telefon, bez fyzické přítomnosti stran a bez podpisu.

Zazvoní telefon, ozve se operátor, který informuje, že provádí průzkum a má pár otázek a informuje, že v rámci zkvalitnění služeb bude hovor nahráván. Už tady by měl spotřebitel zpozornět. Následují otázky, které jsou pokládány tak šikovně, aby na ně vždy oslovený odpovídal „ano“.

Například: „Zajímáte se o své zdraví? A zdraví své rodiny? Užíváte vitaminy? Zajímají vás novinky v této oblasti?“

A mezi tyto otázky je šikovně vsunuta i otázka ohledně zaslání zásilky někdy první zdarma, jindy za poštovné.

„Tímto ano pak většinou uzavíráme smlouvu členství v klubu. Tou se pak spotřebitel zavazuje odebírat další zboží, to už však je za poplatek a ten se ještě většinou zvyšuje,“ vysvětlila záludnosti takové nabídky Marcela Reichelová.

Hrát v takovém případě takzvaně mrtvého brouka a nevyzvednout balíček podle obránců spotřebitelů vhodným řešením rozhodně není.

„V daném případě je totiž potřeba odstoupit od smlouvy písemně, ať máme doklad. Balíček je třeba vyzvednout, abychom zjistili, kdo nám ho poslal, a abychom věděli, kam máme poslat odstoupení od smlouvy. Také musíme vrátit zboží, včetně všech dárků,“ dodala šéfka obránců spotřebitelů.

Na placený úsek upozorní řidiče pípnutí, které se ozve z jejich palubní jednotky při průjezdu bránou.
NKÚ pranýřuje ministerstvo dopravy: mýtný systém stál 24 miliard. Zbytečně