I když 80 procent 12 až 15letých dětí ví, že nejzdravějším nápojem je voda, sedm z deseti mladých pije denně sladkou limonádu. Celých 17 procent rodičů pak přiznává, že má doma tlusté dítě.

Právě dostatek tekutin je ovšem u dětí snad ještě důležitější než u dospělých. Ve škole se navíc může špatný pitný režim odrazit únavou, bolestí hlavy a nepozorností. Dlouhodobě pak trpí hlavně ledviny.

„Dětský organismus je mnohem citlivější na ztráty tekutin než organismus dospělého člověka a také je k nim náchylnější. Čím je dítě menší, tím větší mívá jeho organismus obsah vody a zároveň vyšší nároky na příjem tekutin. Dítě má v porovnání s dospělými také větší tělesný povrch a i povrch dýchacích cest, kterými se voda z těla ztrácí," vysvětluje lékařka Lenka Hřebíková, která dnes působí na ministerstvu zdravotnictví.

Pozor na složení 
i teplotu

Jak je to tedy s pitím u těch nejmenších? „Kojené dítě má vypít asi 150 ml tekutin na kilogram hmotnosti. Platí, že šest až osm plen za den je důkazem dostatečného příjmu tekutin. Od desátého měsíce se doporučuje u kojených dětí pravidelné doplňující podávání tekutin v množství asi 200 ml denně, nejlépe kojenecké vody. Nekojené děti starší šesti měsíců potřebují k denní stravě přídavek nejméně 400 až 600 ml tekutin denně," přibližuje výživová poradkyně Darja Štundlová.

Rodiče menších dětí by zároveň neměli čekat, až si dítě 
o pití řekne – přinejmenším do doby, než nastoupí do školy, by na dostatečný příjem tekutin měli dohlížet sami.

A co dětem k pití vlastně dávat? Základem by měla být kvalitní neperlivá voda a lehká minerálka. Pro nejmenší vyberte kojeneckou vodu – má totiž přísnější limity a není chemicky upravována chlorem, jako je ta z kohoutku. Zároveň u ní nehrozí, že by se do ní uvolnily látky ze starého potrubí, tak jako se nedávno zjistilo u olověných potrubí 
v Olomouci. Hlídejte také teplotu podávaného pití – ta by se měla pohybovat kolem 20 až 25 stupňů Celsia. S ledovými nápoji v létě a horkými v zimě může mít mladý organizmus potíže se vyrovnat. Dále se pro děti hodí vodou ředěné ovocné sirupy a stoprocentní džusy, dobré jsou i neslazené ovocné čaje. Vyhněte se naopak zmiňovaným limonádám, silnému černému čaji, kávě 
a samozřejmě alkoholu.

Kolik by měly děti vypít.