V tuzemsku totiž stále nefungují záchytná parkoviště. „Systém parkovišť na krajích měst plně podporujeme, ale městům ho nařídit nemůžeme,“ přiznává mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Některá města by o záchytná parkoviště měla zájem, chybí jim ovšem dostatečné množství peněz.

„Zatím odstavné plochy žádné nemáme, ale chtěli bychom je. Záleží na tom, kdy dostaneme peníze z fondů EU,“ říká například mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Záchytná parkoviště v Česku zatím fungují jen v Praze, kde můžete vozidlo odstavit na šestnácti místech. Za celodenní parkování zaplatíte deset korun, problém je v tom, že místa jsou většinou plná. „Vyjma městské části Běchovice máme obsazenost parkovišť 95 až 100 procent,“ potvrzuje Jan Marek z dopravního odboru pražského magistrátu.

Do vybudování dvou záchytných parkovišť se v nejbližší době pustí Ostrava, pozadu nezůstane ani Brno. Příští rok tam zahájí výstavbu prvního ze čtyř parkovacích domů, který by měl jednotlivě pojmout až tisíc vozidel.

Další větší města ale o záchytných parkovištích zatím neuvažují, což kritizují dopravní odborníci i mnozí řidiči. Starostové a radní se především vymlouvají na parkoviště u velkých nákupních center, na kterých by podle nich měli řidiči parkovat.

„Takové řešení je krátkozraké. Záchytná parkoviště musí mít daleko lepší návaznost na městkou dopravu než parkoviště u obchodních domů,“ upozorňuje děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Představitelé radnic si podle něj jen ulehčují práci. „Bojí se, protože je to pro ně dvojí investice. Musí postavit parkoviště a k tomu dát více peněz na městskou dopravu,“ dodává Moss.