Deník

Vlasatice se objeví jako malý obláček

Praha - Kometa Hartley proletí v těsné blízkosti Země. Za deset dní by mohla být viditelná pouhým okem.

9.10.2010 1

Ilustrační obrázekFoto: Deník

Už za asi deset dní bude zřejmě vidět na temné neosvětlené obloze pouhým okem jako malý obláček kometa Hartley. Zblízka ji bude také zkoumat vesmírná sonda Deep Impact, vyslaná NASA. O vlasatici ČTK informoval Jakub Černý ze Společnosti pro Meziplanetární hmotu České astronomické společnosti.

Kometa 103P/Hartley bude mít velmi příznivou polohu pro pozorování na noční obloze. Přesto astronomové doporučují použít triedr. Viditelná bude většinu noci vysoko nad obzorem až do listopadu. Ve středu 20. října projde jen 0,12 astronomické jednotky (18 milionů kilometrů) od Země a 28. října projde přísluním, tedy bude nejblíže Slunci.

Podobně blízké přiblížení komety k Zemi nastalo v posledních 15 letech pouze dvakrát. V roce 1996 to byla kometa C/1996 B2 Hyakutake, která se přiblížila na 15 milionů kilometrů, a v roce 2006 73P/Schwassmann-Wachmann na 12 milionů kilometrů.

Lovec komet objevil dvanáct vlasatic

Kometu Hartley objevil v roce 1986 na australské observatoři v Sidding Spring slavný lovec komet Malcolm Hartley, který je objevitelem celkem 13 komet. Její letošní návrat k Slunci je asi zdaleka nejpříznivějším v její historii.

Jádro komety je velice malé s průměrem zhruba 1,2 kilometry. Astronomové ji proto předpovídají krátký život. „Pokud bude pokračovat při stávající produkci hmoty, je možné, že nepřežije déle než dalších 17 návratů,“ uvedl Černý.

K vidění má být i po celý listopad

V minulých návratech dosahovala kometa maxima jasnosti až po průchodu přísluním a slábla pomaleji, než zjasňovala. Z toho astronomové vyvozují, že by mohla být jasným objektem ještě po celý listopad. Kometa proletí během října souhvězdími Persea, Žirafy, Vozky a na konci měsíce bude v souhvězdí Blíženců.

V listopadu se pohyb komety zpomalí a bude se vzdalovat od Země. Ze souhvězdí Blíženců se posune do Jednorožce, Malého psa a listopadovou pouť po obloze zakončí v souhvězdí Lodní zádě.

Sonda Deep Impact, která bude kometu Hartley zkoumat, navštívila v roce 2005 kometu 9P/Tempel, na kterou „vystřelila“ impaktor. Ten uvolnil z jádra materiál, který sonda zkoumala.

9.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1

Proti setkání představitelů evropské krajní pravice protestovalo 15. prosince v Praze po osmnácté hodině poklidně několik desítek lidí.

Okamura pozval Le Penovou a Wilderse do Prahy. Lidé skandují "Hanba"

Stanislav Šulc.

Komentář Stanislava Šulce: Rok 2017: Nevědomost je znovu síla

Čekají nás Vánoce na blátě. Na Štědrý den bude až pět stupňů nad nulou

V noci bude mrznout, ale přes den se zřejmě průměr nejvyšších teplot v Česku udrží další čtyři týdny nad nulou. Na Štědrý den může teplota přes den dosáhnout až plus pěti stupňů Celsia. Má pršet, nebo padat déšť se sněhem. Vyplývá to z měsíčního výhledu, který v sobotu zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), a krátkodobé předpovědi ústavu.

Je okouzlující a hladová, řekl kouč o české hvězdě Ledecké

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Byl to malý krok do neznáma, ale už teď si obě strany chválí, jak se povedl. Bývalý americký snowboardista Justin Reiter letos převzal přípravu Ester Ledecké na prkně.

Do Jeruzaléma přijede americký viceprezident Pence, Fatah chystá demonstrace

Hnutí Fatah palestinského prezidenta Mahmúda Abbáse svolává na příští týden demonstrace u příležitosti toho, že Jeruzalém navštíví americký viceprezident Mike Pence. Fatah bude protestovat proti změně americké politiky, jež se projevila Trumpovým uznáním Jeruzaléma za hlavní město Izraele.

Chanukový svícen opět září ve vile Stiassni. Po 80 letech

/FOTOGALERIE/ Výjimečná událost, jakou vila nezažila celá desetiletí, se v pátek odpoledne odehrála v brněnské vile Stiassni. Po osmdesáti letech tam totiž členové Spolku přátel vily Stiassni a brněnské Židovské obce zapálili chanukový svícen.