Deník

Vlasatice se objeví jako malý obláček

Praha - Kometa Hartley proletí v těsné blízkosti Země. Za deset dní by mohla být viditelná pouhým okem.

9.10.2010 1

Ilustrační obrázekFoto: Deník

Už za asi deset dní bude zřejmě vidět na temné neosvětlené obloze pouhým okem jako malý obláček kometa Hartley. Zblízka ji bude také zkoumat vesmírná sonda Deep Impact, vyslaná NASA. O vlasatici ČTK informoval Jakub Černý ze Společnosti pro Meziplanetární hmotu České astronomické společnosti.

Kometa 103P/Hartley bude mít velmi příznivou polohu pro pozorování na noční obloze. Přesto astronomové doporučují použít triedr. Viditelná bude většinu noci vysoko nad obzorem až do listopadu. Ve středu 20. října projde jen 0,12 astronomické jednotky (18 milionů kilometrů) od Země a 28. října projde přísluním, tedy bude nejblíže Slunci.

Podobně blízké přiblížení komety k Zemi nastalo v posledních 15 letech pouze dvakrát. V roce 1996 to byla kometa C/1996 B2 Hyakutake, která se přiblížila na 15 milionů kilometrů, a v roce 2006 73P/Schwassmann-Wachmann na 12 milionů kilometrů.

Lovec komet objevil dvanáct vlasatic

Kometu Hartley objevil v roce 1986 na australské observatoři v Sidding Spring slavný lovec komet Malcolm Hartley, který je objevitelem celkem 13 komet. Její letošní návrat k Slunci je asi zdaleka nejpříznivějším v její historii.

Jádro komety je velice malé s průměrem zhruba 1,2 kilometry. Astronomové ji proto předpovídají krátký život. „Pokud bude pokračovat při stávající produkci hmoty, je možné, že nepřežije déle než dalších 17 návratů,“ uvedl Černý.

K vidění má být i po celý listopad

V minulých návratech dosahovala kometa maxima jasnosti až po průchodu přísluním a slábla pomaleji, než zjasňovala. Z toho astronomové vyvozují, že by mohla být jasným objektem ještě po celý listopad. Kometa proletí během října souhvězdími Persea, Žirafy, Vozky a na konci měsíce bude v souhvězdí Blíženců.

V listopadu se pohyb komety zpomalí a bude se vzdalovat od Země. Ze souhvězdí Blíženců se posune do Jednorožce, Malého psa a listopadovou pouť po obloze zakončí v souhvězdí Lodní zádě.

Sonda Deep Impact, která bude kometu Hartley zkoumat, navštívila v roce 2005 kometu 9P/Tempel, na kterou „vystřelila“ impaktor. Ten uvolnil z jádra materiál, který sonda zkoumala.

9.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1

SERVIS

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 20 000 Kč

Zámečníci strojů Zámečník(ce). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 21800 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: montáž podsestav a instalace do hasičských vozidel, POŽADAVKY: znalost čtení výkresové dokumentace, NABÍZÍME: PP na dobu určitou s výhledem na dobu neurčitou, závodní stravování, týden dovolené navíc, výhodné mobilní tarify i pro rodinné příslušníky, KONTAKT: telefonicky, e-mailem. Pracoviště: Tht polička, s.r.o., Starohradská, č.p. 316, 572 01 Polička. Informace: Jana Pazderová, +420 725 962 475.

Stavebnictví - Zedník hod. od 120 Kč nebo úkolově 120 Kč

Zedníci Hledáme do party prima chlapy co je baví stavařina a mají chuť do práce. Pracujeme hlavně v Ostravě a blízkém okolí. Děláme menší stavby RD. Klidně i na krátší dobu. Zavolej Markovi a on ti řekne více...

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Řidič, traktorista 20 000 Kč

Na rodinnou farmu přijmu řidiče nákladních vozů zn. Liaz, Tatra a traktoristu, nástup možný ihned, ubytování zajištěno.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 25 000 Kč

Zámečníci strojů ZÁMEČNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Požadavky: vyučen nebo praxe v oboru výhodou (v případě zájmu jsme ochotni zaučit i uchazeče bez praxe), praxe se svařováním a skládáním ocelových konstrukcí, strojů a strojních dílů výhodou, ochota učit se novým věcem a přístupům;, , Pracovní náplň: Svařování a skládání ocelových konstrukcí, strojů a strojních dílů;, , Nabízíme: možnost profesního a odborného růstu v perspektivním oboru, odpovídající platové ohodnocení + prémie, 5 týdnů dovolené, dotované stravování v areálu společnosti, stravenky, lokalita Sadská;, , Kontaktujte nás telefonicky nebo e.mailem.. Pracoviště: Cpos s.r.o - sadská, Husínek, č.p. 30, 289 12 Sadská. Informace: Jakub Fremund, +420 724 163 500.

Donald Trump

Trump obrátil: Rusové se do voleb v USA vměšovali, ale výsledek neovlivnili

Ludvík Berousek ze známé cirkusové rodiny je vyšetřován kvůli nelegálnímu zabíjení tygrů.

Tygři na porážku: Padla tři obvinění

Převrácený náklaďák s hašeným vápnem zavřel kvítkovickou křižovatku

/FOTOGALERIE/ Ke střetu dvou osobních vozidel a nákladního automobilu došlo v úterý krátce po devatenácté hodině na křižovatce v Otrokovicích-Kvítkovicích. Nehoda se obešla bez zranění osob. Vozidla místem ale neprojedou.

Co si to dovoluješ? osopil se britský bulvární deník Daily Mirror na Trumpa

Britské bulvární noviny Daily Mirror se ostře pustily do amerického prezidenta Donalda Trumpa, který prý při své nedávné návštěvě Británii hrubě urazil. Kromě mnoha dalších výhrad vyčetl deník Trumpovi i to, že se odvážil posadit se do křesla po legendárním britském premiérovi Winstonu Churchillovi.

Krejčíková po triumfu na Wimbledonu: Je nádherné vidět své jméno mezi legendami

/ROZHOVOR/ Po Paříži si podmanila i Londýn. Ivančická tenistka Barbora Krejčíková po červnovém triumfu na French Open zvítězila s parťačkou Kateřinou Siniakovou i v londýnském Wimbledonu, který před pěti lety společně opanovaly v juniorské kategorii. Česká dvojice porazila ve finále krajanku Květu Peschkeovou a Američanku Nicole Melicharovou po setech 6:4, 4:6 a 6:0.

Vtip Marka Simona

Zasmějte se s originálním vtipem Deníku. Jak vidí současná témata Marek Simon?