Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Konec těžkým kamionům, ministerstvo zavede váhy

Plzeň - Vysokorychlostní vážení kamionů, které by mělo vytěsnit přetížené nákladní vozy z krajských silnic i státních komunikací I. třídy, budou moci kraje zavádět zhruba od poloviny roku. Od té doby má platit nový zákon o pozemních komunikacích a prováděcí vyhláška ministerstva dopravy (MD) k instalaci vah.

13.1.2012 19
SDÍLEJ:

Stacionární váha. Ilustrační fotografie.Foto: archiv Středočeského kraje

Vážení nyní projednává hospodářský výbor sněmovny, podobně jako mýtný systém na silnicích první až třetí třídy, řekl dnes v Plzni ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Nechtějí platit mýtné

Plzeňský kraj chce váhy zavést na svých silnicích II. a III. třídy i na státních komunikacích I. třídy. Byly by uloženy přímo v povrchu silnice, přetížený kamion by kontrolní systém vyfotil. Ulevilo by se obyvatelům menších měst a obcí, přes něž často projíždějí těžké nákladní vozy, jejichž majitelé nechtějí platit mýtné na dálnici D5. V ČR je údajně přetíženo 30 procent silnic, a to hlavně českými kamiony vnitrostátní přepravy sypkých stavebních materiálů a dřeva.

Plzeňský kraj nabídl ministerstvu dopravy své analýzy. „Jsme poměrně daleko a dnes máme vytypováno 26 míst, kde by mohly být umístěny a víme přesně, jak by mělo vážení fungovat. Chceme zamezit šlendriánu, že nám tu jezdí přetížené kamiony a objíždějí placené úseky,“ uvedl plzeňský hejtman Milan Chovanec (ČSSD), který je stínovým ministrem dopravy. Pokud projde změna zákona a ministerstvo poté vydá prováděcí vyhlášku, tak by se mělo už letos začít s instalací prvních vah. Nejdále jsou podle Chovance Středočeši, kteří začali s přípravou dříve než Plzeňský kraj.

Zbytečný výdaj

Analýza od firmy Legal předpokládá dvě možnosti provozování vah. V jedné by byl provozovatelem kraj, což vyžaduje investice asi po jednom milionu na váhu. „Myslíme, že je to pro Plzeňský kraj zbytečný výdaj. Raději bychom vyhlásili výběrové řízení na provozovatele, který by musel pořídit veškeré zařízení a měl by pak podíl z částky vybírané na pokutách,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD). Kraj začne s realizací hned poté, co začne platit nový zákon.

Zákon prošel podle Dobeše prvním čtením ve sněmovně a byl postoupen dvěma výborům – hospodářskému a pro životní prostředí, kde bude opět příští čtvrtek znovu otevřena debata o vážení. Novela by tedy mohla být projednávána ve druhém čtení na schůzi sněmovny 29. ledna. Na prováděcí vyhlášce už ministerstvo pracuje.

„U mýtného chceme dokončit legislativní proces, který umožní vybírat ho na komunikacích I., II. i III. třídy. Teprve poté by ministerstvo dopravy vypisovalo výběrové řízení,“ řekl Dobeš. Mýtné by zamezilo opotřebení silnic a kraje by z něj měly peníze na opravy. Ministerstvo nechce kraje nutit, aby se připojily ke smlouvě s budoucím provozovatelem. Některé kraje o to zájem nemají.

Stará pražská

Plzeňský kraj na žádost ministerstva dopravy dodal seznam silnic, které chce do výběru mýta zahrnout. Jednoznačně ale odmítá na svém území mýtné brány a považuje za jediný možný moderní satelitní systém. „Určitě se bude jednat o starou pražskou (silnice II. třídy podél dálnice D5 od Rozvadova) o komunikaci v Ejpovicích, kde kamiony placené úseky objíždějí nejmasověji,“ dodal. Kraj od toho neočekává žádný masový příjem do rozpočtu. Důležité je, aby se kamiony vrátily na dálnici. Vítám, že ministerstvo s námi chce o těchto věcech chce diskutovat," dodal Chovanec.

Autor: ČTK

13.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Babis
AKTUALIZOVÁNO
25 22

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

Carles Puigdemont na demonstraci katalánských separatistů
1 6

Jako za diktátora, stěžuje si katalánský premiér. Plán Madridu prý nepřijme

Bartoš jako Steve Jobs? Piráti „uloupili“ voliče a slavili

Jak by to vypadalo v pirátské domácnosti, pokud by se do sněmovny dostal nejen předseda Ivan Bartoš, ale i manželka Lydie coby desítka pražské kandidátky? „Mazali bychom si na střídačku svačiny,“ žertoval.

SLEDUJEME ON-LINE

Sečteno. ANO vítězem voleb. Do sněmovny pronikli i Piráti a STAN. Druhá je ODS

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ Ve Sněmovně bude nejvíc stran v historii - devět. Poslance získali ANO 2011, ODS, SPD Tomia Okamury, Piráti, KSČM, ČSSD, lidovci, Starostové a TOP 09. Novináři Deníku byli ve všech volebních štábech, vyjma SPD, kam jim nebyla udělena akreditace.

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Lídři stran se vyslovili pro poměrné dělení funkcí ve Sněmovně

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek doufá, že v nové Sněmovně bude zachováno poměrné zastoupení stran ve vedení komory. Podle šéfa lidovců Pavla Bělobrádka by však bylo kontraproduktivní, kdyby bylo více než pět místopředsedů. Místopředseda vítězného hnutí ANO Jaroslav Faltýnek s konsenzuálním rozdělením funkcí souhlasí, avšak připustil, že dohoda bude kvůli vysokému počtu zastoupených subjektů složitá. Politici to řekli v povolební debatě České televize.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení