Kraj na dlouhou dobu pohřbil naděje na zlepšení podmínek při cestování vlakem. Zastupitelstvo Plzeňského kraje totiž v pondělí schválilo uzavření dodatku smlouvy s Českými drahami (ČD), jejichž monopol se tím pádem prodloužil o dalších deset až patnáct let. Společnost RegioJet, která projevila zájem vybrané železniční tratě v kraji provozovat, má tedy smůlu a jejich vlaky se rozjedou až za několik let. Možná.

Dotace na dopravu

Vláda ČR přislíbila krajům pro příští roky pomoc při financování ztrátové regionální drážní dopravy. Plzeňský kraj dostane dotaci ve výši 2,6 miliard, pokud s vybraným dopravcem podepíše smlouvu na příštích deset let. Na začátku září bylo proto vypsáno výběrové řízení na provoz tří tratí v Plzeňském kraji: Plzeň – Domažlice, Plzeň – Žatec a lokální trasa Nýrsko – Heřmanova Huť. Zájem o provoz projevili hned čtyři dopravci: ČD, RegioJet, což je dceřiná společnost firmy Student Agency, Viamont a ČSAD Jablonec.

Na začátku listopadu však kraj tendr bezdůvodně zrušil a rozhodl o prodloužení smlouvy s Českými drahami. A právě to se nelíbí Radimu Jančurovi, majiteli Student Agency. „Poslali jsme kraji naši přepracovanou nabídku a vyzvali jsme ho k soutěžnímu dialogu. Z Krajského úřadu se s námi však nechtěli bavit, ačkoli už v té době jednali s ČD. Chtěli jsme, aby kraj porovnal naše nabídky a vybral tu výhodnější,“ uvedl Jančura s tím, že jen o čtyři dny později přiklepla Rada Plzeňského kraje zakázku za více než 10 miliard korun právě Českým drahám, přestože prý RegioJet nabídl mimo jiné lepší ceny pro kraj i cestující, zkrácení doby jízdy a garanci dodržování jízdních řádů.

V souladu se zákonem

Postup Krajského úřadu brání krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Bauer, podle něj je vše v souladu se zákonem. „Evropská unie nám povoluje tzv. přechodné období, kdy není nutné na regionálního železničního dopravce vypisovat výběrové řízení, stačí dodatek k existující smlouvě. Musí být však podepsán do 3. prosince letošního roku,“ vysvětluje okolnosti nezvykle rychlého rozhodnutí Bauer, podle něhož vedla ke zrušení tendru i obava z toho, že by lepší cena na vybraných tratích nedokázala vykompenzovat zvýšené platby Českým drahám za ztráty na ostatních tratích. „Kdybychom vybrané tři tratě dali například RegioJetu, ČD by mohly říct, že jejich nabídka neplatí, protože nemají ony nejlukrativnější tratě, a chtějí připlatit za lokálky, které jsou mnohem ztrátovější,“ doplňuje Bauer.

Zástupci společnosti RegioJet však považují celé rozhodnutí za neplatné a zvažují i právní kroky. „Kraj vůbec nebral v úvahu naši nabídku, o zakázce bylo rozhodnuto už předem. Pan Bauer sice mluví o dodatku ke smlouvě s ČD, ale podle našich právníků se jedná opravdu o novou smlouvu. Vždyť se předchozí dodatky uzavíraly vždy jen na jeden rok, ale tenhle by měl platit následujících deset až patnáct let. Navíc přesně vymezuje závazky, což je klasický znak smlouvy,“ vysvětluje obchodní ředitel RegioJet Jiří Schmidt.

Žalob se nebojí

Dále uvedl, že stále doufá, že kraj přesvědčí, že výběrové řízení je jediné správné řešení, které přinese užitek hlavně cestujícím. Pokud však neuspěje, obrátí se na Evropskou komisi i české soudy. „Jsem přesvědčen, že máme dostatek důkazů, že je smlouva neplatná. Pokud by to uznala i Evropská komise, musel by kraj státní dotace vrátit,“ dodává Schmidt.

Krajský úřad se případných žalob neobává, podle Bauera je uzavření desetileté smlouvy s Českými drahami v pořádku. V příštím roce kraj navíc chystá analýzu veřejné dopravy, na jejímž základě může v budoucnu vypisovat výběrová řízení pro dopravce na jednotlivých tratích. „Pánové z RegioJetu si musí rok dva počkat, pak se můžou výběrového řízení zúčastnit a třeba vyhrajou,“ uzavírá krajský náměstek pro dopravu.