Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hrozí škody na krajině. Vláda zaspala v politice územního rozvoje

PRAHA - Topolánkův kabinet se řídí starou koncepcí územního plánování, která zásadně odporuje legislativě EU, obsahuje řadu kontroverzních projektů a není hodnocena zhlediska udržitelného rozvoje, tvrdí nevládní organizace.

3.9.2007 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Taneček David

Sporný dokument schválila v květnu minulého roku sociálnědemokratická vláda Jiřího Paroubka. Zastánci sporných dopravních staveb jí vydávají za regulérní politiku územního rozvoje, přestože neprošla připomínkovým řízením veřejnosti ani krajů.

Nevládní organizace vyzývají premiéra a ministra životního prostředí, aby starou koncepci zrušil a neprodleně nahradili novou.

„Bez chybějící vládní koncepce nezbývá krajům, než vycházet ze starých podkladů. Řada znich to možná činí dokonce nevědomky. Celé územní plánování se tak dostává mimo zákon,“ říká Luděk Šikola zEkologického právního servisu.

„Podklady koncepce nemohla připomínkovat veřejnost a neproběhlo ani její expertní posouzení z hlediska udržitelného rozvoje. Podle platného práva takový dokument nesmí být oficiálním podkladem územního plánování,“ říká Alena Dodoková ze Zeleného kruhu.

Největší problém představuje podle Martina Skalského ze sdružení Arnika skutečnost, že se dostávají do plánů některé vysoce kontroverzní stavby.

„Konkrétním příkladem je dálnice D3, která byla zanesena do vyššího územního celku středočeského kraje stím, že je součástí vládní koncepce, což je omyl, “ říká Skalský.

Dále uvádí jezy na dolním Labi a Berounce, silnici R52, novou dráhu na letišti v Praze-Ruzyni, těžbu uhlí v Beskydech, stavbu přístavu Pardubice nebo stavby jaderných úložišť.

To je podle něj také hlavním důvodem, proč se vláda dodnes nemá ke zpracování politiky územního rozvoje, kterou předpokládá zákon.

„Obáváme se, že za tímto postupem stojí zájem betonářské lobby. Kdyby vláda postupovala podle zákona, řada problematických staveb by musela projít veřejnou diskuzí a novým hodnocením dopadů na životní prostředí. A zřejmě by zplánu musela zmizet,“ vysvětluje Skalský.

Podle právníka Pavla Černovouse zAteliéru pro životní prostředí, není problém spolitikou územního rozvoje zdaleka ojedinělým pokusem o legislativní kličkování, které má usnadnit obchody investorům.

„Vnedávné době přišlo ministerstvo Jiřího Čunka dokonce snávrhem, který celé územní plánování vpodstatě rušil,“ připomněl Černohous pokus MMR, který česká vláda včervenci letošního roku odmítla.

3.9.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Po náletu kamikaze
1 3

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Dakar bude náročný a rozhodnout může už úvodní část závodu, shodují se závodníci

Dakar 2018 se blíží a členům týmu Big Shock Racing se zvedá nálada. I přesto, že má teď každý plné ruce práce. Sestava týmu zůstává nezměněna, stejně jako posádka žluté liazky. Pilot Martin Macík Jr. pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku jistí Michal Mrkva. 

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT