Přesně nastavený postup je při výrobě traktorů známé značky Zetor. Každý zaměstnanec má v procesu svou důležitou roli. Na lince spojení například pracovníci dávají dohromady motor a převodovku. Přes den je tady slyšitelný rachot z pracovního procesu, který ustává až s koncem pracovní směny. „Montují přední hnací nápravu na motor, vyrazí výrobní číslo, namontují brzdové trubky nebo hydraulické hadice," vyjmenovává ředitel výroby Jozef Varga.

Od prosince si zaměstnanci zvykají na změnu. V této oblasti totiž pásovou výrobu nahradila buňková. Nyní už není potřeba při této části výroby tolik pracovníků jako doposud. Vedení firmy si změny pochvaluje. „Pásová výroba byla velmi neefektivní, prostor byl zbytečně velký. Na jednu buňku jsou nyní dva pracovníci, kteří jen montují. Člověk si převeze vozík s položkami na svoje pracoviště, vše má na danou zakázku očíslované. Je to o mnoho efektivnější,“ zmiňuje Varga. První traktor firma vyrobila už v roce 1946, jednalo se o model 25.

Zetor patří mezi nejznámější české značky. Připomeňte si i další legendy z oblasti motorismu:

Traktor Zetro Proxima ze současné produkce.
Lesk a bída motoristického průmyslu: Co za skvosty se u nás vyrábělo a vyrábí

Pracovní sílu nově uspoří známý český výrobce traktorů také v lakovacím tunelu. Tam je nyní patnáct pozic místo původních jednatřiceti. „Máme rozběhnutý projekt na rychleschnoucí vodou ředitelnou barvu. Zrušili jsme sušičku, což znamená úsporu energií. Celý proces trvá asi jeden a půl dne, na lince spojení asi půl dne,“ vyčísluje ředitel výroby.

Díly kupují a soustředí se na celek

Podle výkonného ředitele Zetoru Róberta Harmana ve firmě s dlouholetou tradicí aktuálně prochází transformací výrobní filozofie. „Konstruujeme traktory z nakupovaných komponentů. Opouštíme výrobu vlastního motoru, vlastní převodovky. Hlavně z důvodu emisních norem, které jsou nepředvídatelné. Vývoj je velmi nákladný a složitý. Potom nám uniká, co zákazník opravdu chce. Dělali jsme, co chtěla Evropská unie, ale unikalo nám, co chtěl zákazník,“ přibližuje Harman.

Nyní si v Zetoru sami vyrobí zhruba padesát procent komponentů na traktor, do budoucna bude podle Harmana přibývat počet kupovaných. „Náš záměr je konstruovat traktor. Nechceme dělat ozubená kolečka a motory. Náš byznys jsou traktory. Chceme zemědělci dát výrobek, který mu bude vyhovovat,“ říká Harman.

Informace o útlumu výroby v Brně a větším zacílení na indický trh vzbudily v mnoha lidech obavu o budoucnost tradiční brněnské značky:

Zetor představil ve spolupráci s partnerem nové modely traktorů pro Indii
Omezování výroby traktorů Zetor v Brně: Odboráři mají obavy z montovny

Na další lince se pracovníci zaměřují na montáž kabiny. Každou musí otestovat. Pracovník si sedne dovnitř kabiny, vezme si tablet a jednu část po druhé odzkouší. „Směrová světla, přídavná světla, stěrač. Pokud najde nějakou závadu, musí ji opravit a vše zase otestovat,“ popisuje Varga.

Ve válcové zkušebně monitor ukazuje, co má zrovna pověřený zaměstnanec testovat. Zaměřuje se postupně na přední náhon, diferenciály nebo hydrauliku. „Po testování musí vyjet štítek s čárovým kódem a traktor může pokračovat dál na další pozici. Potom je ještě montáž kapoty, nastavení světel kapoty, pak jde traktor na výstupní kontrolu kvality a až potom míří na expediční plochu, kde čeká na expedici k zákazníkovi,“ vyjmenovává Varga.

Některé testy dělají výstupní kvalitáři i mimo montážní halu. Například testování brzd. „Dělají také vizuální kontrolu nebo zkoušejí rádio, řazení převodových stupňů,“ doplňuje Harman.

Výroba traktorů v areálu Zetoru v brněnské Líšni.Výroba traktorů v areálu Zetoru v brněnské Líšni.Zdroj: Deník/Michal Hrabal

V jiné hale na speciálních strojích upravují jednotlivé komponenty. Jeden z pracovníků má právě na starosti hlavy válců. „Momentálně má nasazené osmiventilové. Ty jsou většinou na náhradní díly. Šestnáctiventilové už jsou do sériové výroby. Jsou v traktorech typu Proxima a Forterra,“ ukazuje ředitel výroby Varga.

O kousek dál zpracovávají bloky motorů. „Jedná se o skříň motoru. Do ní se montuje hřídel, písty, zespodu se nasadí vana,“ popisuje Varga.

V této části výrobny Zetoru vzniká většina komponentů, které se montují do motoru a převodovky. „Jedná se hlavně o výrobky ze slitiny. Hřídele, ozubení, hlava motoru, setrvačníky, diferenciál nebo nápravy,“ vypráví Harman a pozoruje při tom své podřízené při práci.

Padesát koní pro Indii

V Zetoru nyní například testují novou verzi typu Forterra. „Bude to úplně nový traktor. Máme první prototypy. Zaměřili jsme se na komfort kabiny a hlučnost,“ uvádí Harman. Z Brna se dostal do provozu už více než jeden milion těchto zemědělských strojů.

V Líšni vyrábí traktory pro evropský, americký nebo africký trh. Firma prodává své stroje do více než 130 zemí světa. Své fanoušky má po celém světě. Ve finských Helsinkách se po Zetoru jmenuje bar. Jedna fanynka má slovo Zetor vytetované na předloktí.

Model Zetor Proxima nedávno prošel několika inovacemi a funkčními vylepšeními. Takto nyní vypadá:

V letošním roce projde model Zetor Proxima několika inovacemi a funkčními vylepšeními.
OBRAZEM: Oblíbený traktor od české firmy Zetor se dočkal inovace

Část výroby má Zetor také v Indii. „Vyvinuli jsme traktor s výkonem padesát koní. S tím budeme pronikat na indický trh. V Líšni byla oponentura a většina testování. V říjnu jsme rozjeli první výrobu asi pětadvaceti traktorů,“ podotýká výkonný ředitel.

Podle něj se výrobní cena traktoru v České republice a v Indii výrazně liší. „Traktor Major s výkonem osmdesát koní, který splňuje emisní normu 3a, v Brně vyrobíme za pětadvacet tisíc dolarů, ekvivalent exportujeme z Indie za čtrnáct a půl tisíce dolarů,“ vypočítává Harman.

Historie brněnského Zetoru:

  • 15. března 1946 byl vyrobený první traktor firmy Zetor, jednalo se o model 25.
  • Značka Zetor vznikla spojením názvu písmene Zet používaného Zbrojovkou a posledních dvou písmen slova traktor.
  • Přes 1,3 milionu kusů je celkový počet prodaných traktorů Zetor od roku 1946 do současnosti.
  • Zhruba 450 zaměstnanců nyní pracuje ve firmě Zetor, část výroby má v Indii.
  • Firma traktory prodává do více než 130 zemí světa.
  • Zetor se objevil v písni kapely Visací zámek, ve finských Helsinkách se po něm jmenuje bar. Jedna fanynka má Zetor i vytetovaný na předloktí.