Když se Lucii Slavíkové-Boucher narodil před 18 lety syn, nechtěla, aby zapomněl na zemi své matky. S manželem žijí ve Francii, pobývali i v USA, ale jejich děti mluví perfektně česky a cítí se být jak Francouzi, tak Čechy. Nejen proto, že na ně jejich maminka mluvila rodným jazykem. Před deseti lety stála u zrodu projektu Česká škola bez hranic.

Dnes je předsedkyní občanského sdružení téhož jména. Díky nadšencům, jako je Lucie Slavíková-Boucher, se v 35 školách na celém světě seznamuje s českým jazykem, reáliemi a literaturou tisícovka dětí. Pochopitelně by to nemohli dělat bez osvícených sponzorů, kteří vědí, že taková investice se jim stokrát vrátí.

Zakladatelka projektu Česká škola bez hranic Lucie Slavíková-Boucher.Když se řekne školy bez hranic, někdo si možná představí misionářskou činnost v Africe. Co se za tím ve skutečnosti skrývá?
Je to téměř misionářská činnost. České školy bez hranic jsou skutečně po celém světě, i když zrovna v Africe žádná není. Vyučuje se na nich čeština, historie, zeměpis českých zemí a literatura. Navštěvují je děti od 1. do 
9. třídy. Patří tam ale i předškolní výchova pro děti od 
18 měsíců, kde jde hlavně o jazykovou přípravu.

Pro koho je tento projekt určen?
Z 95 procent jde o děti ze smíšených manželství, zbytek jsou potomci českých rodičů, kteří jsou dlouhodobě v zahraničí, mizivá část jsou pak vnoučata lidí, kteří chtějí, aby jejich potomci mluvili česky. Pedagogy vybíráme vždycky v místě, protože jde o práci časově omezenou.

Jde tedy o dobrovolníky?
Všichni učitelé začínali jako dobrovolníci, u vedení škol je to pravidlo. Teď se zařízení, která mají spoustu žáků, snaží o honorování pedagogů, to je třeba příklad Paříže. Ale jsou to jen symbolické částky.

Jak probíhá organizace výuky?
Děti pochopitelně navštěvují školy v zemích, kde žijí. K normální docházce si pak přidávají dva předměty 
v češtině, buď o víkendech, nebo výjimečně odpoledne či večer. Ve Francii nemají výuku ve středu, takže tam je možné využít i tento den. Prostory nám poskytuje buď ministerstvo zahraničí, například v Českých centrech, nebo si je pronajímáme.

Je o vyučování zájem?
Obrovský. Trvale roste počet žáků i měst, kde se školy zakládají.

Vy jste s touto myšlenkou přišla v roce 2003. Co vás k ní inspirovalo?
První škola vznikla v Paříži. Měla jsem tehdy velikou chuť udělat něco, co by sloužilo České republice. A také syna, který se narodil v roce 1994, a já jsem chtěla, aby si mateřštinu rozvíjel trochu koncepčně. Obrátila jsem se na České centrum a v jeho rámci jsem začala organizovat setkání pro děti, jež se postupně měnila ve školu. Tento model pak převzaly ostatní země. S vedením všech našich zařízení jsem jako předsedkyně občanského sdružení Česká škola bez hranic prakticky denně ve styku. Kromě výuky organizujeme i další projekty, například každoroční letní tábor v České republice.

Teď mě napadá, že díky vašemu zanícení vlastně budujete velkou mezinárodní českou lobby.
O to v podstatě jde, vychovat v zahraničí generaci, která bude mít dvojí kulturu i jazyk a bude schopna žít mezi dvěma zeměmi. Vždycky ji bude schopna pochopit a spolupracovat s ní. Až tyhle děti vyrostou, v Čechách nebudou turisty, ale plnohodnotnými českými občany chápajícími svůj jazyk i dějiny. Je totiž nesmírně důležité, že procházejí výukou podle vzdělávacích plánů shodných s běžnou výukou v Česku.

Vašemu synovi je 18 let. Cítí se jako Francouz, nebo Čech?
Shodou okolností jsme 
o tom nedávno mluvili a on řekl, že není úplně Francouz ani Čech, ale obojí. Tak mu to vyhovuje.

MUDr. Lucie Slavíková-Boucher (45)

Zakladatelka projektu Česká škola bez hranic Lucie Slavíková-Boucher.

* Vystudovala Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy v Plzni, ve Francii získala atestaci.

* Působí jako rentgenoložka ve francouzské státní nemocnici Saint Antoine v Paříži.

* S francouzským manželem má syna (18) a dceru (14).

* V roce 2003 založila první Českou školu bez hranic v Paříži. Je předsedkyní občanského sdružení stejného jména.