„Společnost Leo Express podala na Správu železniční dopravní cesty žádost o přidělení kapacity dráhy do jízdního řádu 2012/2013, který začíná platit od prosince 2012. Na trase Praha - Ostrava - Bohumín bude od prosince letošního roku přepravovat cestující celkem 16 spojů Leo Express denně - to znamená přes den přibližně každé dvě hodiny. V pátky a neděle, kdy jezdí nejvíce pasažérů, svou dopravu posílíme o jeden spoj navíc. Vlaky budou na trati Praha - Ostrava - Bohumín jezdit maximálně povolenou rychlostí 160 kilometrů za hodinu," uvedl manažer Leo Express Petr Kopáček.

„Jízdní doba vychází primárně z dovolených rychlostí na trati, trakčních vlastností vozidla a následně z dynamických výpočtů odborných složek Správy železniční dopravní cesty, které přesně spočítaly jízdní doby mezi jednotlivými stanicemi. Na základě těchto výpočtů víme, že naše jízdní doba mezi Prahou a Ostravou bude tři hodiny a šest minut. U části spojů ale cesta kvůli zohlednění provozních situací na celé trati zabere pár minut navíc," doplnil provozní ředitel Leo Express Jan Paroubek.

Vlaky této společnosti neskončí svou cestu v Ostravě, ale budou pokračovat až do Bohumína. „Už dříve jsme si díky dohodě s Českými drahami zajistili, že naše vlaky najdou veškeré potřebné zázemí v železničním depu v Bohumíně," doplnil Leoš Novotný, majitel společnosti Leo Express.

Pendolino, které vypravují České dráhy, jezdí podle jízdního řádu trasu mezi Prahou hlavním nádražím a Ostravou hlavním nádražím za tři hodiny a pět minut, což je o minutu rychleji, než má trvat cesta vlakům Leo Expres.

První soukromý dálkový dopravce provozující železniční dopravu mezi Prahou a Ostravskem, RegioJet, v minulých dnech informoval, že navýšil kapacitu svých vlaků o více než šest stovek míst denně. „Dále zvýhodňujeme ceny internetových a akčních jízdenek. Například základní jízdenka pro trasu Ostrava - Praha je tak nově prodávána na pobočce RegioJet až do doby odjezdu spoje nebo do vyprodání kapacity za základní cenu 295 korun. Z ní se vypočítávají také veškeré slevy, například pro studenty či cestující nad šedesát let. Nejvýhodnější cena akčních jízdenek na internetu tak bude například pro trasu Praha - Ostrava stát 210 korun," uvedl Aleš Ondrůj ze Student Agency, která RegioJet provozuje.

Mezi Českem a Polskem by mohly jezdit dva nové dálkové vlaky

Mezi Českou republikou a Polskem by od nového jízdního řádu mohly jezdit dva nové dálkové železniční spoje. Řekl to ve čtvrtek mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Zlepšování mezistátního spojení je cílem memoranda, které České dráhy podepsaly s polským železničním dopravcem PKP. V současnosti mezi Moravou a Polskem jezdí pět párů mezinárodních vlaků denně, z toho dva noční.

Cílem memoranda je také společná propagace, spolupráce mezi ČD a PKP v oblasti marketingu ale není podle Šťáhlavského novinkou. V minulosti dráhy například tiskly plakáty a informační brožury, které měly toto mezistátní cestování propagovat. Konkrétní reklamní projekty zatím ČD nepředstavily, jejich podoba bude záviset na práci vznikajících koordinačních skupin.

Spojení Prahy s Varšavou po železnici v současnosti trvá vlakem EuroCity Praha osm hodin. Vlak přitom na území obou států jede až rychlostí 160 kilometrů v hodině, což je v Česku nejvyšší dovolená rychlost. Spolu se zastávkami podle Českých drah dosahují tyto rychlíky průměrné rychlosti zhruba 93 kilometrů v hodině. Další zkrácení dojezdových časů záleží podle ČD na modernizaci tratí.