A podle odborníků a pneuservisů už nastal čas na výměnu dezénů kol.

„Řidiči už klidně mohou přezout, mrazy sice ještě přijdou, ale budou velice mírné,“ poradil v pondělí motoristům vedoucí českobudějovického BESIPu František Špale. „I přesto, že není nikdy kam spěchat, tak právě nastává to období, kdy se na letní pneumatiky už přezouvat dá,“ doplnil Špale.

Teploty stoupají

Letní gumy za zimní vzorky se mají měnit, když denní teploty průměrně dosahují sedmi stupňů Celsia.

Meteorologové proto mají pro řidiče dobré zprávy. V úterý se teploty budou pohybovat mezi sedmi až deseti stupni. Ve středu a ve čtvrtek bude sice chladněji, ale od pátku se začne zase oteplovat. V neděli rosničky očekávají dokonce až dvacet nad nulou. Ráno ale mohou ještě přijít mrazíky.

„Přezouvání kol se už u nás rozjíždí. Je přece jenom teplo a lidé tak začínají jezdit na výměnu pneumatik,“ naznačil šéftechnik českobudějovického CB Auta Pavel Vojč.

Ceny jsou různé

Sumy za přezutí celého automobilu se v pneuservisech dost liší. Kromě jiného záleží například i na tom, jestli má zákazník celou zimu letní gumy v servisu uskladněny, anebo si je přiveze z domova.

Průměrně stojí výměna zimních pneumatik za letní s vyvážením kol od pěti set do osmi set korun. „Auto si vždy sám přezouvám doma. Mám ve sklepě schovaná a už obutá kola, takže to jen prohodím. Což je nejspíš asi nejlevnější varianta,“ podotýká s úsměvem čtyřiačtyřicetiletý řidič Marcel Lohonka.

A proč se vlastně na automobilech běžně používají jedny pneumatiky na léto a ty druhé na zimu?

„Rozdíl je především způsoben odlišným složením směsi používané pro zimní pneu. Směs pro letní pneu totiž při teplotě klesající pod sedm stupňů Celsia velmi nebezpečně tvrdne a ztrácí tak, i za normálních okolností, dostatečný kontakt s vozovkou. Zimní pneumatika je vytvořena z měkčí směsi, a může si tak zachovat přilnavost k vozovce i za teplot hluboko pod bodem mrazu,“ shodují se automobiloví odborníci.

Zimní pneumatiky jsou konstruovány i pro provoz v rozmezí teplot 7°C až 40°C, kdy si stále zachovávají optimální vlastnosti, jenom se rychleji opotřebovávají. Vzorek na zimní pneumatice tedy v létě na silnicích dost trpí.