"Sdílená ekonomika je fenomén, který nelze zastavit, který tady je, a my jsme přesvědčeni, že nemá smysl ho zakazovat. Služby jako Uber je potřeba spíše dostat do pravidel tak, aby skutečně platily daně, platily pojištění," řekl Bělobrádek.

Podle něj budou v budoucnu vedle sebe existovat klasická i alternativní taxislužba. "Klasická taxislužba by se měla trochu méně regulovat než doposud. Zároveň by se jí měla nechat některá privilegia, jako je jízda v přednostním pruhu, stanoviště a podobně," uvedl. Zákazník si pak podle něj bude moct vybrat, zda využije klasické taxi nebo jednodušší variantu, která ale může být méně komfortní.

I když regulace taxi podléhá městským vyhláškám, Bělobrádek by chtěl zajistit celostátní legislativní úpravu. "Města mají možnost měnit některé parametry, to by mělo zůstat v rukou zastupitelů. Na druhou stranu, ten celostátní rámec je určitě důležitý. Zákon by měl základní pravidla jasně deklarovat, aby v některých městech to nekončilo tím, že je tam nulová tolerance nebo zákaz," řekl. Poukázal přitom na případ Brna, kde soud předběžným opatřením zakázal firmě Uber provozovat svoji službu.

S potřebu zajistit regulaci sdílené ekonomiky, do níž je zahrnován Uber nebo například ubytovací služba Airbnb, souhlasí Česká asociace sdílené ekonomiky. "Primárně je ale třeba řešit systémové otázky, například stanovit hranici mezi podnikáním a přivýdělkem pro všechny uživatele sdílených služeb," uvedl zástupce asociace Tomáš Hergeth. "Navrhujeme například zavedení institutu takzvané miniživnosti, který umožní sdílet svůj čas a majetek bez zbytečné administrativy a daňové zátěže," dodal.

Téma sdílené ekonomiky se začalo ve větší míře objevovat ve veřejném prostoru v září. Kvůli sporům řidičů klasických taxi s Uberem došlo v Praze k několika konfliktům, zejména na ruzyňském letišti.

Sdílenou ekonomikou se v červenci zabývala i současná vláda, jejíž součástí KDU-ČSL je. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) tehdy vyzval ministry, aby připravili svým nástupcům podklady pro případné legislativní změny v této oblasti. Podle vládní analýzy by stanovené regule neměly tvořit překážku a neměly by od sdílení odrazovat, měly by ale bránit nekalé konkurenci a zajistit ochranu spotřebitelů. Stanovit by se měly třeba minimální požadavky na kvalitu a bezpečnost, odpovědnost platformy a uživatelů za škody či možnost reklamace.

V souvislosti se situací kolem Uberu ministerstvo dopravy počátkem října uvedlo, že připravuje návrh změny zákona, která by umožnila postavit naroveň mobilní aplikaci a klasický taxametr. Vozy by navíc nemusely mít střešní svítilnu s nápisem taxi, podle ministerstva by mohla stačit nálepka, jako je tomu v jiných evropských zemích. Zákazník by si ale musel objednávat alternativní taxislužbu jen prostřednictvím aplikace, tedy nemohl by zastavit vozidlo na ulici.