Včera v Senátu odpovídali na desítky dotazů, které se rodí ve stranických centrálách.  „Právní úprava je nová, mnohdy nepřesná. Děláme vše proto, abychom situaci politickým subjektům nekomplikovali,“ řekl předseda úřadu Vojtěch Weis s tím, že už nyní řeší zhruba stovku podnětů a zahájili několik správních řízení.

PRAVIDLA PRO SÍŤ

Spoustu neznámých přináší třeba internetová kampaň. „Pokud někdo pověsí na Facebook bez vědomí kandidáta společnou fotografii z mítinku, nemusí se označovat její zadavatel a zhotovitel, není třeba se registrovat. Když ale nějaká agentura spravuje profesionální profil kandidujícího subjektu, musí se to na internetu objevit,“ uvedl člen vedení úřadu Jan Outlý. Ekonomický ředitel ČSSD Martin Starec zase upozornil, že strany nejsou schopny uzavřít přes 5500 smluv na výlepy plakátů v obcích.

„Jde o dřevěné tabule, návěstí, stromy, které nikdy nepodléhaly smluvnímu plnění. Nejsme schopni dohlížet na jejich oblepování a kontrolovat, odkdy dokdy tam visí. Navrhujeme proto určit nějakou paušální částku, která by se pak odečetla od limitu,“ uvedl Starec.

Kampaň podle paragrafůZdroj: DENÍK

Jak podotkl ústavní právník Marek Antoš, zákon o financování politických stran omezuje svobodnou soutěž i právo svobody projevu, proto úřad musí jednotlivé případy posuzovat citlivě. Normu, na jejímž základě nový úřad hlídá financování stran i kampaní, zkritizoval místopředseda Senátu Jaroslav Kubera (ODS), který seminář uspořádal: „České zákonodárství je v dezolátním stavu. Dobré myšlenky často slouží jiným účelům, než jaké se deklarují.“

NEGATIVNÍ KAMPAŇ

Komunističtí poslanci Jan Klán a Leo Luzar jsou přesvědčeni, že některé spory se dostanou až před soud. Klán připomněl akci Rekonstrukce státu, která v červnu vylepila hanlivé plakáty s jeho podobiznou. „Stál za tím podnikatel Radim Jančura, tak by mě zajímalo, zda se zaregistroval jako třetí osoba a tyto billboardy se mu započítají do limitu 1,8 milionu korun,“ vznesl Klán dotaz. Podle Outlého se osoby, které dělají kampaň ve prospěch či neprospěch kandidáta, musejí zaregistrovat a do deseti dnů po volbách zveřejnit přehled všech výdajů. Pokud se straně nějaký kandidát vymkne a dělá kampaň na vlastní pěst, musí jeho náklady partaj započítat do 90milionového limitu, nebo ho vyškrtnout.