Mnohdy jsou na místech havárií dříve než policisté. I to bývá příčinou úvah o jejich možném propojení s policisty, kterým za „dobrou a včasnou“ informaci štědře platí. Vzhledem k narůstající konkurenci dochází i k situacím, kdy v rozmezí několika minut dorazí hned několik lovců nehod. Výjimkou pak nejsou ani ostré výměny názorů. „Konkurence začíná být opravdu velká,“ uvedl jeden z provozovatelů asistenční služby působící v moravskoslezském regionu. Svou identitu si však nepřál zveřejnit (jméno i název firmy má Deník k dispozici).

Fámy, dohady

„Kolem asistenčních služeb se objevuje spousta dohadů a také ne zcela pravdivých informací. Myslím, že bude dobré, když k tomu něco řekne i člověk, který se tím zabývá,“ uvedl majitel firmy.

Co se týká získávání informací o nehodách, podnikatel odmítl spekulace o uplácení policistů. „Ono se to sice nabízí, když jsme u nehody někdy dříve než policisté. Ale není to tak. Pokud řeší jiné závažné nehody nebo je havárií více, může se stát, že dorazí až po nás,“ řekl podnikatel, který připustil, že v ojedinělých případech by se u některých asistenčních služeb mohl „spřízněný“ policista skutečně objevit. „Vyloučit to nemohu, ale určitě to není běžné. Upřímně řečeno, policajti se strašně bojí, aby se do něčeho nenamočili a nebyli z něčeho podezíráni. Já se jim ani nedivím. Mají celkem slušný plat. A přijít o práci kvůli několika stovkám? To riziko je obrovské,“ dodal majitel firmy.

Zároveň však přiznal, že peníze při shánění informací hrají velkou roli.

„Ano, platíme za informace. Jde v řádech o stokoruny. Zaměřujeme se například na taxikáře, rozvážkové služby i další lidi, kteří jezdí po městech a vidí, co se kde děje. Pokud nám zavolají, získají provizi. Prostě tak to dneska je. Informace jsou cenné zboží. Říkáme také našim zákazníkům, kterým jsme předtím pomohli, že pokud nám řeknou o aktuální nehodě, dostanou provizi,“ prohlásil majitel s tím, že takovýto provizní systém je běžný v řadě oborů podnikání, například v pojišťovnictví.

Internet

Hlavním zdrojem informací jsou však podle podnikatele dopravní internetové servery, kde se zprávy o nehodách včetně přesného místa objevují jen chvíli po jejich nahlášení policií. Vše sledují dispečeři asistenčních služeb, kteří k havárii vysílají nejbližší zásahové vozidlo. Fungují také placené mobilní služby poskytující zprávy o aktuálních nehodách. Ne všechny nehody jsou ale hlášeny. Pokud nedojde ke zranění a škoda není vysoká, řidiči takové případy policii nehlásí, a tudíž se nedostanou ani na dopravní servery. „A tady se bez placených informací od lidí z ulice neobejdeme,“ řekl provozovatel asistenční služby.

Na místě nehody

„My přijedeme na místo a motoristovi nabídneme své služby. Tedy jednání s pojišťovnou viníka, zabezpečení odtahu, opravy a poskytnutí náhradního vozidla, pokud auto potřebujete. Zejména však zajišťujeme plnohodnotné odškodnění poškozeného. To vše je hrazeno z povinného ručení viníka. Lidé si to samozřejmě mohou zařídit sami, ale mají s tím běhání a starosti,“ prohlásil majitel asistenční služby s tím, že mnoho motoristů navíc ani neví, na co všechno mají nárok. „Jde mimo jiné o poskytnutí náhradního vozidla, které je hrazeno z povinného ručení viníka. Týká se to i řady dalších nároků, “ dodal majitel firmy.

Obezřetnost

Při jednáních s asistenčními službami je ale namístě obezřetnost. „Tím, jak se počet takových firem zvyšuje, mohou se objevit i ty neseriózní. Ale to je u všech profesí,“ dodal podnikatel.

A na co by si motoristé měli dát pozor? „My například při podpisu smlouvy garantujeme, že samotný motorista ze svého nezaplatí ani korunu. Máme tam, že náklady půjdou z povinného ručení viníka. Tučně je také napsáno, že veškerá krácení pojistného plnění jdou na vrub asistenční služby. To je hodně důležité. Je to pro něho záruka, že nebude nic platit,“ dodal.

A na čem tedy asistenční služby vydělávají, když svým klientům údajně nic neúčtují? „Máme svůj autoservis, kde auta opravujeme. Provozujeme také autopůjčovnu, přes kterou dodáváme zákazníkům naše náhradní auta k zapůjčení. Tím vytváříme zisk. Jsou to normální podnikatelské aktivity. Náklady pak účtujeme pojišťovně viníka,“ řekl majitel.

Umělé prodlužování opravy, a tím i větší zisk ze zapůjčení auta podle něj nepřichází v úvahu.

„Jsou na to počítačové programy, které máme my i pojišťovna. Je tam jasně uvedeno, jak dlouho jednotlivé opravy mohou trvat. Když něco nedodržíme, ztráty z kráceného pojistného plnění, například kvůli delší době zapůjčení auta, jdou na nás. Zákazníka se to nijak nedotkne,“ vysvětlil podnikatel.

PŘÍBĚH ŘIDIČE: S asistenční službou jsem byl spokojený. Stále mi ale vrtá hlavou, že tak rychle přijeli

Jedním z řidičů, kteří využili nabídky asistenční nehodové služby, byl pan Václav. Před časem s autem Mazda, ve kterém s ním cestovali i známí, havaroval v Místecké ulici v centru Ostravy.

Zezadu do něj narazilo jiné vozidlo. „Prostě nedobrzdil a zezadu do mě narazil. Vina byla jasně na jeho straně. Nikdy předtím jsem ale neboural. Kdo si vzpomene na svou první nehodu, určitě ví, jaký je to stres. Člověk v první chvíli ani pořádně neví, co dělat. Navíc se to stalo kolem deváté hodiny večerní. I proto jsme se rozhodli přivolat policii,“ vzpomínal Václav na první okamžiky po nehodě.

Několik minut s kamarády čekal na příjezd policistů. Dříve než oni se však objevilo vozidlo asistenční služby, za jehož volantem seděl mladý muž. „Přišel za mnou a zeptal se, zda mi může nějak pomoci. Nabídl se, že všechno za mě vyřídí, včetně jednání s pojišťovnou, a že se vlastně o nic nebudu muset starat. Nabídl mi také bezplatné užívání náhradního vozidla. Chvilku jsem nad tím přemýšlel. Překvapilo mě, že je na místě dříve než policisté. Pak jsem ale souhlasil a podepsal smlouvu,“ řekl Václav.

Později dorazili i policisté. Následovalo sepsání protokolu a jasné určení viníka, který své pochybení uznal.

Vozidlo pana Václava zůstalo pojízdné. „Ten člověk z asistenční služby mi řekl, abych za ním jel k jejich centrále na parkoviště. Tam jsem jim podepsal další papíry ohledně náhradního vozidla, které jsem dostal k bezplatnému užívání. Mé poškozené auto si nechali s tím, že všechno, včetně opravy, by mělo být vyřízeno do deseti dnů. Pak jsem i se známými odjel. Od nehody to trvalo zhruba hodinu a půl,“ řekl Václav.

Samotná oprava v hodnotě čtyřiceti tisíc korun se ale nakonec kvůli problémům s náhradními díly protáhla na tři týdny. „Trochu jsem byl z toho nervózní, ale nakonec to dobře dopadlo. Pak zavolali. Já s jejich náhradním autem přijel na parkoviště, kde už bylo připravené mé opravené vozidlo. Jen jsem přesedl. Nic jsem neplatil. Hodně mi pomohli. Všechno za mě skutečně vyřídili. Nic jsem nemusel zařizovat. Jen mi v průběhu těch tří týdnů volali z pojišťovny řidiče, který nehodu zavinil. Snažili se mě přesvědčit, abych své auto nechal opravit v servisu, který mi doporučí. Byl jsem už ale domluvený s asistenční službou. Nepřipadalo mi to seriózní, takže jsem to odmítl,“ doplnil Václav, který až do své dopravní nehody o asistenčních službách téměř nic nevěděl. „Jen jsem registroval, že existují. Že se s nimi někdy osobně setkám, mě nenapadlo,“ prohlásil Václav, kterému však jedna věc stále vrtá hlavou. „Ta rychlost, s jakou se asistenční auto objevilo na místě nehody, a navíc ještě dříve než policisté… Ptal jsem se toho člověka, jak je to možné. Nadhodil jsem, zda náhodou nepoužívají vysílačky nebo něco takového. Jen pokrčil rameny a pousmál se. Pro mě je ale hlavní, že mi pomohli. Jak to zjistili, je jejich věc,“ uzavřel Václav.
POJIŠŤOVNY RADÍ: Nejednejtepod tlakem

Pojišťovny nad aktivitami lovců nehod zrovna nejásají. Důvody toho v rozhovoru přiblížila mluvčí České asociace pojišťoven Jolana Ackermannová:

Pojišťovny, které poskytují pojištění motorových vozidel, poskytují v ceně pojištění i asistenční služby. Ty jsou zajišťovány smluvními partnery pojistitelů, jejich využití zaručuje standardní kvalitu asistence a významně přispívá k následné bezproblémové likvidaci škody. Na trhu však působí i subjekty, které nemají smlouvy s pojišťovnami a jejich podnikání je postaveno na velmi účelovém a rychlém jednání s řidiči v nouzi, kteří jsou ve stresu, a jsou tudíž náchylnější přijmout nabízenou pomoc. Těm nabízejí až vnucují služby, jejichž podmínky se následně velmi často ukážou jako nevýhodné. Řidič po přijetí služeb nesmluvní asistence je vyzván na místě k podpisu různých dohod o zajištění likvidace pojistné události jakéhosi zplnomocnění , kde se zavazuje využít jejich služeb až do konečného vyřízení likvidace, často pod finanční sankcí včetně výdajů vzniklých v souvislosti s její činností „ve prospěch“ motoristy. Je třeba ale dodat, že na trhu působí i asistenční společnosti, které sice nemají smlouvu s žádným pojistitelem, ale jejich jednání je zcela korektní.

V čem je jejich případný přínos?

Jediným kladem nesmluvních asistenčních služeb může být jejich rychlý příjezd k nehodě. Tyto společnosti nehody aktivně vyhledávají, často jsou tedy na místě dříve než volaná smluvní asistenční společnost. Tato drobná výhoda ale nemůže v žádném případě převážit nad možnými komplikacemi likvidace škody.

Jaká jsou případná negativa?

Pokud klient pojišťovny využije služeb smluvní asistenční společnosti, má jistotu, že samotný asistenční zásah i následné úkony budou probíhat takovým způsobem a za takové ceny, které pojistitel akceptuje. Při využití jiných asistenčních společností toto zaručeno není. Může se stát, a často se i stává, že tyto společnosti chybně informují poškozené o jejich nárocích, pojistitel pak ale nadhodnocené nároky nehradí. Může se jednat například o nadhodnocené ceny oprav u servisů, které s asistenční společností spolupracují, nebo což je velice časté pronájem náhradního vozidla na nepřiměřeně dlouhou dobu. Pojistitelé pak faktury za takové služby hradí pouze do výše obvyklých přiměřených nákladů. Neuhrazená část pak zůstává k tíži poškozeného, navíc se tím může proces likvidace značně prodloužit.

Jak by podle vás měli postupovat řidiči, pokud na místo nehody přijede zástupce asistenční služby, která není ve smluvním vztahu s pojišťovnou, a nabídne jim své služby?

V případě dopravní nehody se vyplatí spolehnout se na smluvního poskytovatele partnera pojišťovny. Pokud se k nehodě dostaví náhodná asistenční služba, má motorista právo ji odmítnout. Stává se, že je na účastníky nehody vyvíjen tlak, aby přijali nabídku služeb náhodné asistenční společnosti s odůvodněním, že účastník dopravní nehody má ze zákona povinnost umožnit obnovení provozu na pozemních komunikacích. Tato povinnost je splněna už tím, že asistenční službu svého pojistitele zavoláte. Asistenční službu svého pojistitele volejte ihned poté, co zabezpečíte místo nehody, zajistíte první pomoc případným zraněným a zavoláte policii a záchrannou službu.
Trest by hrozil nejen policistovi, ale také tomu, kdo by za služby platil

Nejvíce dopravních policistů v rámci Moravskoslezského kraje slouží v Ostravě. Případ úplatného ochránce zákona, který by lovcům nehod dával informace, zde zatím nezaznamenali. Pokud by se přece jen někdo takový našel, hrozilo by mu hned několik sankcí. V závislosti na konkrétním prohřešku přichází v úvahu například trestný čin přijetí úplatku nebo zneužití pravomoci úřední osoby. Bez trestu by ale zřejmě nevyvázl ani ten, kdo by za takové služby platil.

„Je nutné zmínit, že i osoba, která by v této souvislosti finance poskytla, by v konkrétním případě mohla čelit trestnímu stíhání pro trestný čin podplácení,“ řekla mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková. Policistovi kromě odsouzení hrozí i nucený odchod od policie bez jakýchkoliv náhrad a výsluh.