Lupiči číhali i tři dny

Zloději naprosto novým způsobem krádeží aut způsobili mnoho bezesných nocí zejména majitelům garážových stání nedaleko Prahy. Způsobili škodu za více než čtyři miliony korun a během méně než roku zcizili osmnáct osobních vozů.

„Mýlil by se ten, kdo by se domníval, že prahli jen po drahých luxusních značkách. Jejich chuťová škála nebyla ničím omezena. O své auto tak mohl přijít třeba majitel trabanta nebo špičkové řady současného zahraničního modelu,“ řekl Deníku úvodem Ladislav Siebert, šéf zasahujících kriminalistů z desátého pražského obvodu.

Nový fenomén krádeže měl v podstatě jednoduchou myšlenku. Trpělivost a dostatečné množství cigaret. „Pachatel nenápadně postával u garážových stání a v poklidu sledoval zvyklosti vytipovaných osob. Klidně si celou dobu jen pokuřovali a čekali i dva tři dny na vhodnou příležitost. Za tu dobu zjistili, že majitel toho kterého vozu, se kterým předjel před garáž, a nechal nastartovaný motor, pak ještě musí například před odjezdem zajistit garáž.

To zlodějům stačilo, aby si spočítali, kolik potřebných vteřin, kdy majitel neměl auto na očích, s ním potom pohodlně odjeli. Dělo se tak zejména v ranních hodinách, kdy lidé odjíždějí do práce,“ pokračoval ve výčtu situací Ladislav Siebert.

Po roce pátrání spadla klec

Trojice „autařů“ však nepracovala nikdy společně. Jejich sólové akce policisty zpočátku dost trápily, stop po činu bylo za rok pátrání minimálně nebo žádné. Čas mezitím nemilosrdně ukrajoval z šance na jejich brzké odhalení a kradených aut přibývalo. „Někdy zapracuje náhoda a čas pak v obráceném gardu pracuje zase proti pachatelům. Někteří majitelé na krádež reagovali chladnokrevně, kdy se aspoň snažili zapamatovat podobu zloděje.

Protože těchto drahocenných postřehů už bylo několik a začaly do sebe zapadat, mohli jsme si vytipovat možné osoby. Tento předpoklad se rychle vyplnil a pak jsme už mohli konkrétní podezřelé začít bedlivě sledovat,“ doplnil David Vojáček, člen týmu zasahujících kriminalistů.

Gordický uzel zapeklitého případu pomalu a jistě začali policisté rozmotávat. To už věděli, že nahodile kradená auta bez priority zvučných značek končila v nevábném hospodářském objektu se soukromou autodílnou nedaleko Prahy. Její majitel byl vlastně odběratelem i organizátorem nájezdů loupeživého tria. Auta zde buď na zakázku předělával nebo rozebíral na náhradní díly. Samozřejmě vše za úplatu, která dosáhla několika milionové částky.

„V současné době jsou již všichni zadržení ve věku od dvaceti do třiceti let pochopitelně ve vazbě,“ uzavřel kriminalista David Vojáček. Loupeživému triu, ve kterém už mají všichni z minulosti záznamy v trestním rejstříku, teď hrozí až desetiletý pobyt za mřížemi.