"Parlamentní a prezidentské volby byly testem nového zákona o politických stranách. Zcela upřímně si musíme říct, že zákon testem neprošel a je třeba zásadních změn, které povedou k opravdu transparentnímu financování volebních kampaní a nepotlačování základních práv občanů, kteří jsou popotahováni za politické názory," uvedl Gazdík.
STAN upozorňuje na mezeru v zákoně, kterou představuje kampaň zadaná zahraniční právnickou osobou. Odkazuje se přitom na případ, kdy se Starostové obrátili na úřad kvůli neoznačené negativní kampani proti jednomu svému kandidátovi v Karlových Varech. Úřad věc prověřil a konstatoval, že zadavatelem kampaně byla americká právnická osoba a že nemá kompetenci zahraniční právnické osoby postihovat.
"Pokud úřad nemá kompetenci zabývat se volební kampaní, kterou platí zahraniční firmy, ukazuje tím na dvě věci, přičemž obě jsou alarmující. Zaprvé, úřad dává návod všem, kteří chtějí obejít volební pravidla: fakturujte náklady na kampaň přes zahraniční firmu do jakékoliv výše a nic se vám nestane. Zadruhé, činnost úřadu zcela pozbývá svého významu, jelikož není schopen vykonávat svou základní funkci, tedy dohlížet na transparentní průběh volebních kampaní a jejich financování," uvedl Gazdík.
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran začal fungovat loni. Sleduje mimo jiné dodržování zákonem stanovených limitů na volební kampaň. Ty v případě sněmovních voleb činí 90 milionů korun, v případě prezidentských voleb 40 milionů korun pro první kolo. V případě postupu kandidáta do druhého kola se limit zvyšuje o dalších deset milionů korun.