Letos se o trofeje, finanční odměny (v celkové výši 100 tisíc korun) a další věcné výhry utkali soutěžící dvou oborů – truhlář a malíř-natěrač. „Soutěž truhlářů ovládl tým ze Střední školy gastronomie 
a služeb v Nové Pace. Kategorii malířů vyhráli žáci ze Středního odborného učiliště stavebního z Plzně," říká Milota Kubíčková ze Společnosti Česká hlava. „Mezi tyto školy se rozdělí peněžní výhra s tím, že část zůstane samotným soutěžícím," doplňuje.

„My jsme peníze využili na vybavení školy a koupi nářadí," říká odborný učitel ze Střední odborné školy z Bruntálu Stanislav Joachymstál, jehož tým zvítězil v jednom 
z dřívějších ročníků. Soutěž je podle něj prezentací toho, co už by žáci měli v rámci svého oboru běžně zvládat. Pro jeho svěřence je tato soutěž především příležitostí vyzkoušet si pracovat v týmu. „Důležité je správně si rozvrhnout práci, neboť jde o čas," říká soutěžící v kategorii truhlář Karel Železný.

Garanty soutěžních kategorií jsou odborníci přímo 
z praxe. Na letošním ročníku jimi byli zástupci Cechu malířů a natěračů a také soukromého sektoru.

Na školní půdě se projekt zaměřený na popularizaci řemesel konal vůbec poprvé, 
v předešlých letech se akce realizovaly na veřejných místech. Pomocí prezentace řemesel lze také přirozeně propojit učně s potencionálními zaměstnavateli.

Mladí končí 
na pracáku

„Oslovujeme vždy regionální firmy, aby na naší akci participovaly. Mohou si udělat přímo prezentační stánek a pojmout to jako náborovou akci," říká organizátorka 
s tím, že do projektů se firmy mohou zapojit mnoha způsoby, nejen finančně, ale například i po stránce technické dodáním materiálu, nominováním porotců a podobně. „Bohužel podpora není taková, jakou bychom potřebovali, " doplňuje Kubíčková.

Cílem soutěže Machři roku je mimo jiné upozornit na nepříznivý vývoj učňovského školství a zájmu mládeže o řemesla. Podle statistik končí přes šedesát procent mladých lidí, kteří se rozhodnou naučit se nějakému řemeslu, po absolvování střední školy na úřadech práce.

Přitom přes sedmdesát procent firem trpí nedostatkem pracovníků v některých profesích (především ve strojírenských, stavebních a elektrotechnických oborech).

Podle učitelů je malý zájem například o tesařinu, která je na trhu práce velmi žádaná. Situaci učňovských oborů nezlepšuje ani samotný systém školství.

„Problém je především 
v nejednotném systému přijímacích zkoušek. Motivaci žáků nepomohlo ani zrušení povinné pracovní výchovy na základních školách," říká odborný učitel ze Středního odborného učiliště Hluboš u Příbrami Jiří Špindler.