Za vládu podepsal dokument premiér Mirek Topolánek.

„Muzeum patří k Václavskému náměstí, magistrála je naopak urbanistický zločin, který sem nepatří,“ prohlásil ministerský předseda.

Projekt zklidnění Václavského náměstí, které rušná silnice necitlivě protíná, by se měl rozběhnout souběžně s rekonstrukcí budovy Národního muzea, dominanty náměstí.

„Je to nejvýznamnější kulturní počin tohoto století, dojde ke spojení Národního muzea a Václavského náměstí a vytvoření zóny kultury a oddechu,“ řekl generální ředitel muzea Michal Lukeš. Klidová zóna bude sahat až k budově někdejšího Federálního shromáždění, kterou s muzeem spojí podzemní tunel.

Metropole se dočká nové podoby náměstí desítky let poté, co jej komunistický režim necitlivě zohyzdil. Magistrála oddělila muzeum od náměstí v roce 1978. „Před třiceti lety tu jiný premiér magistrálu otvíral, já nyní mohu slíbit, že ji odstraníme,“ zavázal se Topolánek. Pod zemí zmizí úsek mezi náměstím I.P.Pavlova a Národním muzeem, z tunelu se silnice vynoří opět u budovy Státní opery.

Nejdříve okruh

Stavba tunelu by měla trvat přibližně tři roky a státní a městský rozpočet přijde na deset miliard korun. „Věřím, že v obou rozpočtech peníze najdeme,“ vyjádřil optimismus pražský primátor Pavel Bém. Zahájení stavby ovšem podle něj musí předcházet splnění několika důležitých podmínek.

Přemístění magistrály má navázat na dobudování severozápadní části městského okruhu. Teprve až bude fungovat okruh v úseku od Strahovského tunelu k Pelc - Tyrolce, magistrála se může stát zklidněnou komunikací.

„Druhou podmínkou je ekonomicky regulační opatření, které bude chránit centrum města před nadměrnou dopravou,“ uvedl Bém. Tím se má stát zavedení mýtného, které chce pražská radnice vyzkoušet už v roce 2010.