Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Majitelé billboardů hrozí žalobami na Českou republiku

Praha - Od 1. září minulého roku vešla v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, kde se zmiňují i billboardy u dálnic a silnic první třídy. Podle ní musí být odstraněny do pěti let. Háček je ovšem v tom, že se to týká i reklamních panelů, které stát povolil na dobu delší, než je ono přechodné pětileté období. 

1.2.2013 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Hana Masaříková

Vypadá to, že jsme si zadělali na problém…

Jelikož se toto opatření nijak netýká billboardů umístěných v obcích a městech, novela vlastně jednostranně omezuje podnikání soukromých subjektů a rušením platných smluv (u billboardů nasmlouvaných na dobu delší než pět let) se stát fakticky dopouští vyvlastnění.

Toto se dotýká i americké firmy A.C.E. Media, jejíž platná povolení na provozování billboardů přesahují přechodné pětileté období. Naproti tomu billboardů, které jsou umístěny na „silničním pomocném pozemku" pronajatými jinými společnostmi na základě smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic, kde smlouvy vyprší před koncem přechodného pětiletého období, se to netýká.

Na základě těchto skutečností zahájila americká společnost podnikající ve venkovní reklamě v České republice, přípravy na arbitrážní řízení s Českou republikou.

Nelegální reklama

Téměř polovina z celkového počtu billboardů u českých dálnic a silnic první třídy nemá potřebná nebo řádná povolení od příslušných úřadů, zejména ministerstva dopravy a ministerstva vnitra. Vzhledem k tomu, že nesplňují pravidla již dříve platné legislativy, měly být odstraněny už dávno.

I po přijetí novely zákona české dálnice lemuje 2200 billboardů (má se samozřejmě na mysli konstrukce billboardu), takže zhruba tisícovka z nich nemá řádné povolení. Proto už měly být odstraněny, tím spíše, že stojí v těsné blízkosti dálnice a nesplňují zákonné bezpečnostní normy. Podle nich existuje už od roku 2009 povinnost oddělit je od komunikace svodidly. Bez nich tyto billboardy ohrožují bezpečnost účastníků silničního provozu.

Ve všech těchto případech mělo ministerstvo dopravy dávno zajistit odstranění nelegálních reklamních zařízení. Zákon platný ještě před rokem 2012 na to stanovil lhůtu několika dní. Náklady na odstranění nelegálního billboardu přitom nese jeho vlastník. A pokud tak neučiní, reklamu odstranění reklamy zařídí samotné ministerstvo, které náklady na odstranění vlastníkovi vyúčtuje.

Chabá exekutiva

Státní správě dávaly možnost zasahovat proti nepovoleným billboardům už předpisy, které platily ještě před přijetím novely zákona. V konfrontaci s nelegálními billboardy je zřejmé, že státní orgány neplní svou zákonnou povinnost, neboť v zákonu o pozemních komunikacích je jasně řečeno, že příslušný silniční správní úřad má odstranění nelegálních staveb zajistit.

Nelegální billboardy stojí u silnic dál i přesto, že jsou mnohé z nich pro řidiče nebezpečné. Nečinnost napomáhá nepoctivým firmám, které budují stále nové a nové ilegální billboardy. To v praxi diskriminuje poctivé podnikatele, kteří zákon dodržují a neinstalují je bez povolení. To je jen další důvod, proč uvažovat o právních krocích vůči státu.

Z toho vyplývá, že nová legislativa z roku 2012, která si kladla za cíl „vyčistit" české dálnice od billboardů, je nástroj, který přináší hrozbu arbitráže.

Billboardy se dělí na dvě skupiny. První se nalézají v těsné blízkosti komunikace na tak zvaném silničním pomocném pozemku. Ten patří státu a spravuje ho Ředitelství silnic a dálnic. Tyto billboardy musí mít povolení a od vozovky je musí oddělovat svodidla.

Druhá skupina je za hranicí silničního pozemku v tak zvaném ochranném pásmu. Tady už svodidla povinná nejsou, ale povolení je rovněž zapotřebí. Šíře ochranného písma byla dříve vymezena hranicí sto metrů od osy přilehlého jízdního pruhu, v roce 2000 pak byla kvůli povolování reklam rozšířena na 250 metrů.

Kolik za to?

Minimální cena inzerce, za kterou je možné provozovat billboard a přitom dosáhnout minimálního zisku, je nad hranicí 30 tisíc měsíčně, pokud jsou na konstrukci dvě reklamní plochy a konstrukce je plně pronajata. Obvyklá cena se pohybuje mezi 36 až 48 tisíci korun za měsíc.

Autor: Michal Achremenko

1.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Mráz na podzim. Ilustrační foto.
3

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Plameny v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ.
AKTUALIZOVÁNO
4

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Pospíšil chce být předsedou TOP 09, připravil by stranu na blížící se volby

Pokud europoslanec Jiří Pospíšil příští neděli vystřídá ve funkci předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska, chce se soustředit v první řadě na přípravu komunálních a senátních voleb. Řekl, že za překážku pro vedení TOP 09 nepovažuje svoje angažmá v evropské politice. Existuje řada europoslanců, kteří úspěšně vedou politické strany, uvedl. Jako nejbližší příklad zmínil šéfa slovenské opoziční strany Svoboda a solidarita a europoslance Richarda Sulíka.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Nepodléhejte panice, vyzval vůdčí politické strany německý prezident

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier varoval politické strany, které se snaží vytvořit novou vládní koalici pod vedením kancléřky Angely Merkelové, aby se nezabývaly panickými debatami o nových volbách.

AKTUALIZOVÁNO

U Bělče se srazila dvě auta. Dva lidé zemřeli, další tři transportoval vrtulník

V lesním úseku poblíž obce Běleč na Kladensku se v sobotu patnáct minut před 17. hodinou čelně srazila dvě osobní auta. Nehoda má tragické následky: dva mrtví a tři zranění lidé. Po nehodě zůstaly osoby zaklíněné ve vozidlech. Na pomoc jim proto okamžitě letěl vrtulník. Pro dva z nich už bohužel zbytečně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT