„S panem ministrem jsme potancovali na Kantorském bále, popovídali a v pondělí mi přišel mail, že by stál o moje služby. Překvapilo mě to a měla jsem radost," řekla v pondělí Deníku Ivanka Hájková. Žáci už ji prý zásobují nápady, kterými by ministra školství Marcela Chládka (ČSSD) měla zasypat. Například na zrušení tělocviku a zařazení více hodin chemie. S tím by ale čerstvá nositelka korunky Zlatého Ámose v Praze nezabodovala.

Ministr Chládek, který je aktivní sportovec a bývalý fotbalový rozhodčí, totiž usiluje o rozšíření výuky tělesné výchovy. S vlastním podnětem naopak Ivanka Hájková může slavit úspěch. „Určitě panu ministrovi navrhnu, aby matematika byla u maturity povinná," řekla Deníku a na námitku, že za to ji většina žactva asi nepochválí, odvětila: „Toho se nebojím, já jsem totiž schopná matematiku naučit kdekoho."

Začátek tradice?

Šéf resortu Ivance Hájkové nabídl externí spolupráci jako člověku s mnoholetou praxí. „Nevím, kdo jiný by mi měl 
v oblasti školství radit než nejlepší a nejoblíbenější učitel," řekl ministr Marcel Chládek. Možná tím položil základní kámen pro zajímavou tradici, podle níž by se vítězové ankety Zlatý Ámos automaticky stávali ministerskými poradci.

PORADKYNĚ A JEJÍ MINISTR. Ivance Hájkové předal Marcel Chládek v pátek korunku, včera nabídku na spolupráci.

„Jedná se o zkušené pedagogy, kteří navíc dokázali své žáky a studenty zaujmout. Je to pro mne důkaz, že dětem 
a mládeži stále záleží na tom, kdo je učí," vysvětluje ministr Chládek, proč jsou pro něj názory vítězů ankety Zlatý Ámos podnětné. Konkrétně gymnazisté z Prostějova do přihlášky své chemikářky Ivanky Hájkové do 21. ročníku ámosovské soutěže napsali: „Ve výsledku to vypadá tak, že mnozí se neučí pouze pro sebe, ale i pro ni, aby nebyli rozčtvrceni, spáleni, pomočeni 
a vzkříšeni, jak nám s oblibou vyhrožuje."

Profesoři 
i finský učitel

Gymnaziální učitelka Ivanka Hájková se však v úctyhodné společnosti ocitla už nyní. Ministrovi radí bývalí rektoři Univerzity Karlovy Václav Hampl a Ivan Wilhelm, ředitel Institutu magisterských studií Fakulty humanitních studií UK Petr Pavlík a také propagátor finského vzdělávacího systému Mika Risku. Jeho názory jsou v odborné veřejnosti velmi ceněné.

„Nenajdete dvě stejné bytosti, každý má individuální možnosti a potřeby. Učitel je tu od toho, aby je poznal a šel jim naproti. Proto má každý žák svůj výukový plán, ve třídě se používá pro jeden předmět několik druhů učebnic, zadávají se domácí úkoly na míru a neexistují plošné testy," prozrazuje návod na úspěch Mika Risku z helsinského Institutu řízení ve vzdělávací sféře, bývalý ředitel střední školy.

„U nás se všechny děti touží stát učiteli. Chtějí totiž přetvářet svět a školu vnímají jako místo pro plnění svých snů," řekl Deníku Mika Risku po svém loňském setkání se senátorem Marcelem Chládkem.

Přečtěte si také: Měla jsem chuť utéct z pódia, říká Ivanka coby Zlatá Ámoska