Inspektoři například konstatovali, že přes zavedení povinného posledního roku v předškolním zařízení se počet odkladů nástupů do prvních tříd nesnižuje.

„Máme jich nejvíc v rámci zemí OECD, přičemž motivy k nim jsou různé. Z našeho pohledu nejsou přínosem,“ uvedl včera ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Znepokojivé skutečnosti
Zpráva popisuje řadu znepokojivých skutečností, například nedostatečnou podporu vedení škol pedagogům, velký podíl neaprobovaných učitelů v některých regionech (především v Karlovarském kraji) a absenci jejich dalšího profesního růstu. Až nepochopitelně zní závěr, že 80 procent kantorů stále používá frontální metodu výuky, při níž převažuje pasivní přijímání informací.

Přetrvávají i rozdíly v kvalitě vzdělání mezi jednotlivými školami. „Velmi záleží na tom, kam dítě nastoupí. Platí, že učitelé umějí dobře pracovat se zvýhodněnými žáky, naopak ti znevýhodnění málokdy dosahují nadprůměrných výsledků,“ řekl Zatloukal.
Právě na tyto žáky, kantory a školy se stát chce zaměřit v příštím období. Pomoci by měla změna financování regionálního školství, která odstartuje v lednu příštího roku.