Proti názoru hodnotitelů se vzbouřili neúspěšní maturanti i jejich profesoři. Odvolalo se jich na tři tisíce. Jejich stížnosti vyřizují krajské úřady. „Nesedí tam ale profesoři českého jazyka, budeme vycházet z toho, co nám sdělí Cermat," přiznává absurditu celého postupu Radek Cikl, náměstek hejtmana Libereckého kraje. On sám si přitom myslí, že to tak je správně, protože maturanti by měli vědět, jak napsat charakteristiku nebo pracovní postup. Právě na tom pohořeli i úspěšní absolventi literárních soutěží, kteří skončili mezi propadlíky. „Zarážející je podiv veřejnosti nad tím, že student neuspěl, jestliže napsal místo zadaného vypravování popis. Nesměl uspět, psal něco jiného," trvá na svém František Kubák z Prahy 6, jeden z tisícovky centrálních hodnotitelů.

Co vlastně chceme? Víme to?

V tom je ale zakopaný pes. Jak upozorňují odborníci na teorii vzdělání a testování, nejdůležitější při podobných plošných testech je vědět, co přesně chceme testovat. Firma SCIO se v oboru etabluje už řadu let. Její ředitel, stejně jako šéf společnosti EDUin Zdeněk Slejška proto kroutí hlavou nad tím, co o nepovedené maturitě řekl premiér Petr Nečas. Před jejím spuštěním ji nazval zbytečnou „buzerací" studentů a tento týden mrtvým pokusem.

Podle něj zkouška nesplnila tři základní cíle, kvůli nimž vznikla: stanovit nepřekročitelný standard středoškolského vzdělání, možnost srovnávat jednotlivé typy SŠ a nahradit přijímací řízení na vysoké školy. „Premiérovo vyjádření je překvapivé minimálním pochopením toho, kde a proč se nová maturita po dvou letech ověřování ocitla.

Přesně s těmito cíli před lety projekt začínal a právě jejich neslučitelnost v jedné zkoušce přispěla k zásadním pochybnostem o její užitečnosti. Pokud nechceme opakovat stejnou, tedy dlouhou a mimořádně nákladnou a neúspěšnou cestu, je třeba si nejdříve říct, co je vůbec cílem vzdělávání a podle toho posuzovat nástroje, jako je maturita," míní Zdeněk Slejška. Odbornou skupinu, kterou svolává ministr školství Petr Fiala tedy bude muset zvážit, co vlastně bude od expertů chtít.

Kauzy.

Maturity.