Málo přívětivá pro zdravotně postižené cestující je zejména linka A. Bezbariérový přístup chybí na sedmi stanicích. Na více než polovině. Ve stanicích Malostranská a Flora se s výtahy nepočítá vůbec.

„Je to kvůli stavebnímu řešení stanic. V Malostranské není možné zasáhnout do ostění tunelů a na Floře výměna jednoho eskalátoru za šikmý výtah dlouhodobě nepřichází v úvahu vzhledem k životnosti instalovaného typu,“ vysvětlil Ondřej Pečený z dopravního podniku.

V dalších stanicích na „áčku“ je bezbariérové zpřístupnění technicky a finančně tak náročné, že zatím není rozhodnuto, kdy a zda se vůbec dočkají výtahů. V každé stanici na „zelené“ lince přijdou taková zařízení na přibližně 100 milionů korun.

Pomohl by šikmý výtah

Ve stanici Želivského by bezbariérové zpřístupnění bylo možné jedině v souvislosti s případnou výstavbou druhého vestibulu, jehož odhadované náklady jsou 700 milionů korun a dopravce o něm zatím neuvažuje. Přístup do stanice Náměstí Míru připadá v úvahu pouze v případě výstavby trasy metra D a stanice Hradčanská zase musí počkat na rychlodráhu. Obě stavby jsou plánované přibližně v horizontu pěti let.

Linka B je v přístupu k vozíčkářům velmi podobná lince A. Bezbariérový přístup chybí v deseti stanicích. Pět z nich, a to Anděl, Karlovo náměstí, Náměstí Republiky, Invalidovna a Českomoravská, se změn k lepšímu nedočkají nikdy kvůli technické náročnosti výstavby výtahů.

Někde se dá do budoucna uvažovat o vložení šikmého výtahu vedle eskalátorů při jejich výměně. Podle dopravního podniku se s tím však v dohledné době nepočítá, protože jezdící schody mají velkou životnost. „V jednotlivých stanicích na lince B odhadujeme náklady na bezbariérový vstup od 10 do 100 milionů korun,“ pokračoval Pečený.

Kačerov jen při přestavbě

Nejpřívětivější pro vozíčkáře je „céčko“. Tam mají problémy jen v pěti stanicích. Ve stanicích Opatov, Roztyly a Pražského povstání slouží výtahy pro přepravu nákladů, ale díky úpravám za 45 milionů korun budou moci v budoucnu vozit lidi.

Ve stanici Kačerov je bezbariérové zpřístupnění možné jen při přestavbě s uvažovanou a již několikrát prověřovanou komerční nadstavbou a s výstavbou nové železniční zastávky Praha-Kačerov, což je však zatím v nedohlednu.

Ve stanici I. P. Pavlova je výtah možný pouze s případným druhým vestibulem do Rumunské ulice.

Nedostupný úřad

„V nejbližších letech přichází v úvahu pro zařazení do našeho investičního plánu realizace bezbariérových zpřístupnění ve stanicích Opatov, Háje, Radlická, Palmovka, Roztyly a Pražského povstání,“ shrnul Pečený.

Lhostejné nejsou ani městské části. Například rada Prahy 2 chce iniciovat vybudování bezbariérových přístupů ve stanicích metra I. P. Pavlova a Náměstí Míru. „Jsme v centru města a přesto je tu téměř nemožné dostat se metrem k úřadu,“ uvedla místostarostka Paulová.

Problémy potvrdil vozíčkář Ondřej Kříž: „Na úřad jsme museli pěšky, přes Nuselský most. Po celé Praze 2 a 3 není ani jedna bezbriérová stanice metra.“

Výtahy z unijních peněz

Vozíčkáři a maminky s kočárky se už přes rok dostávají do stanice metra Florenc B díky výtahu, na jehož výstavbu přispěly peníze z Evropské unie. Náklady na bezbariérový přístup do hluboké stanice se vyšplhaly na téměř 80 milionů korun a ze strukturálních fondů EU se podařilo vyčerpat téměř třicet milionů.

„Projekt výtahů do metra Florenc přesně zapadal do programu evropského fondu pro regionální rozvoj. Z Prahy přišla dobře vypracovaná žádost o dotaci, proto se podařila vyčerpat tak velká částka,“ sdělil Deníku ministr pro místní rozvoj Jiří Čunek, jehož resort má žádání dotací z evropských fondů na rozvoj na starosti.