Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mezinárodní výzkum: čeští žáci zhloupli

Praha - Jako rána mezi oči působí výsledky mezinárodního výzkumu TIMSS za rok 2007, které zveřejnilo ministerstvo školství. Žáci čtvrtých a osmých tříd českých škol se podle něj zhoršili jak vmatematických, tak přírodovědných znalostech.

11.12.2008 37
SDÍLEJ:

Žáci čtvrtých a osmých tříd českých škol se podle průzkumu zhoršili jak v matematických, tak přírodovědných znalostech.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

„Jde o poměrně významný pokles, tudíž o velké varování,“ uvedl náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger. Srovnatelné testy se konaly vroce 1995 a částečně o čtyři roky později. Před dvanácti lety byli čeští školáci vdané věkové kategorii nadprůměrní vobou sledovaných předmětech.

„U čtvrťáků jde v matematice o největší zhoršení ze všech zúčastněných zemí, vpřírodních vědách je to druhý nejvyšší propad po Norsku,“ uvedl Vladislav Tomášek zÚstavu pro informace ve vzdělávání. „Je pravda, že dětem chybí základní počtářské schopnosti, někdy až vosmé třídě zjistím, že neumějí zpaměti násobit nebo sčítat,“ přiznává Petr Horák ze ZŠ Holečkova vOlomouci, ředitel jedné z291 škol, která se průzkumu TIMSS zúčastnila. Bezkonkurenčně nejlepšími matikáři jsou asijští žáci, konkrétně školáci zHongkongu, Sigapuru a Tchaj-wanu.

Vpřírodních vědách si tuzemské děti nepohoršily tak výrazně, vmezinárodním srovnání se osmáci dokonce umístili na sedmém místě z59 zemí. Nicméně oproti roku 1995 i tady dosáhly daleko méně bodů.

Inspekce to vidí opačně

Paradoxně vtéto souvislosti vyznívá výroční zpráva školní inspekce za rok 2007/08. Její pracovníci totiž došli kzávěru, že vmatematické a přírodovědné gramotnosti dosahuje české školství velmi dobrých výsledků. „Inspektoři mají zcela jiná hodnotící kritéria, navštěvují hodiny, posuzují učební plány, povídají si sučiteli. Žáky ovšem netestují. Může se jim tedy zdát, že škola žáky připravuje výborně, i když ti pak vmezinárodním srovnání neuspějí,“ pravil Kitzberger. Ministerstvo se tímto zjevným rozporem bude zabývat.

Školství je podfinancované

Mizerné výsledky českých školáků navíc podtrhuje další údaj. „V hodnocení školního klimatu dopadly naše školy absolutně nejhůř,“ přiznal Kitzberger. Index spokojenosti vznikl na základě odpovědí ředitelů a pedagogů, které se týkaly pracovního uspokojení učitelů, uskutečňování reformy, pomoci rodičů, vztahu žáků kmajetku školy a vlastnímu prospěchu.

Kitzberger je přesvědčen, že stav školního klimatu i schopností žáků se bude lepšit úměrně tomu, jak se na školách zabydlí probíhající reforma. „Potíž je vtom, že čtvrťáky učí ze dvou třetin lidé, kteří jí nevěří, u osmáků ji podporuje jen 40 procent kantorů a celkově 75 procent pedagogů považuje zavedení školních vzdělávacích programů za pouhou formalitu,“ přiznal náměstek. Hlavním důvodem problémů je však podle něj dlouhodobé podfinancování školství.

Kromě zvýšení učitelských platů ministerstvo sází i na změnu přípravy kantorů na pedagogických fakultách. Každý absolvent tohoto studijního oboru bude muset časem splňovat zákonně daný standard učitelské profese.

Jak jsou na tom čeští žáci











4. ročník ZŠ


MATEMATIKA
rok - body
1995 - 541
2007 - 486

2007
slabý výsledek - 12 % žáků
výborný výsledek - 19 % žáků

PŘÍRODNÍ VĚDY

rok - body
1995 - 532
2007 - 515

2007
slabý výsledek - 7 % žáků
výborný výsledek - 33 % žáků











8. ročník ZŠ


MATEMATIKA
rok - body
1995 - 546
2007 - 504

2007
slabý výsledek - 8 %
výborný výsledek - žáků 26 % žáků


PŘÍRODNÍ VĚDY
rok - body
1995 - 555
2007 - 539

2007
slabý výsledek - 3 % žáků
výborný výsledek - 44 % žáků

Pořadí zemí 2007

MATEMATIKA
4. ročník ZŠ
1. Hongkong - 607
2. Singapur - 599
3. Tchaj-wan - 576
24. ČR - 486

PŘÍRODNÍ VĚDY
4. ročník ZŠ
1. Singapur - 587
2. Tchaj-wan - 557
3. Hongonkg - 554
20. ČR - 515

MATEMATIKA
8. ročník ZŠ

1. Tchaj-wan - 598
2 Korejská rep. – 597
3. Singapur - 593
11. ČR - 504

PŘÍRODNÍ VĚDY
8. ročník ZŠ

1. Singapur - 567
2. Tchaj-wan - 561
3. Japonsko - 554
7. ČR - 539

Poznámka: Testování se zúčastnilo 59 zemí zcelého světa, průměr získaných bodů je 500
Zdroj: Výzkum TIMSS 2007

Autor: Kateřina Perknerová

11.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 37
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
2 10

Volební urny nahradí internet, slibují politici

Ilustrační foto
1 7

Sedmiletý chlapec jel načerno, dluh přišli vymáhat exekutoři

V Třebové se nemocnice bourá, v Třebíči staví: Prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 17. října 2017.

Osobnosti píší papeži. Zastávají se ho před kritiky, kteří jej viní z kacířství

Několik desítek signatářů a stovky podporovatelů má otevřený dopis na podporu papeže Františka. Inicioval ho teolog, profesor Karlovy univerzity Tomáš Halík. Reaguje na kritiku papeže od skupiny konzervativních katolíků. Obvinili ho z šíření kacířství za některá stanoviska týkající se manželství.

Budování u znojemských hradeb? Dělníci zahájili výkopy bez archeologů

/FOTOGALERIE/ Pokochat se pohledem z nově zpřístupněné vyhlídky věže, odpočinout si v hradebním příkopu nebo si zkrátit cestu z Pasteurovy ulice do centra města přes Kapucínskou zahradu ve Znojmě budou moci turisté již od příští sezony. Do práce u hradeb, které objednalo město, se firma pustila bez přítomnosti archeologa.

Ostrava 2067. Vzkazy v truhle pro budoucí generace

Město Ostrava připravilo společně s Kulturním centrem Cooltour jako součást oslav 750. výročí první písemné zmínky o své existenci poselství do budoucnosti s názvem Ostrava 2067. Tím je dřevěná truhla, do níž dnešní Ostravané umístí své „vzkazy budoucím generacím“. Truhla bude otevřena za 50 let při oslavách 800. výročí města Ostravy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení