Co se změní? Podle vládního koordinátora digitální agendy Ondřeje Malého se s důsledky GDPR setká každý, kdo někomu předává osobní údaje. „Třeba když uzavírá smlouvu s telekomunikačním operátorem, bankou či energetickou společností,“ řekl Deníku Malý.

InfografikaZdroj: Deník

„Každý bude mít právo vědět, kdo bude jeho osobní údaje zpracovávat, proč a na jak dlouho,“ vysvětlil Malý. Když skončí důvod, proč se údaje zpracovaly – třeba uplynutím smlouvy – bude mít právo „být zapomenut“.

Specifická bude situace ve školství. „Typickou situací, kdy bude vyžadován souhlas rodiče dítěte, je umístění třídní fotografie na internetové stránky školského zařízení,“ popisuje Šárka Gregorová z právní kanceláře Schaffer & Partner.

Povánoční slevy v obchodech v Plzni.
Obchodní inspekce si posvítila na akční zboží, některé má problémy s dvojí cenou

Pokud bude schválen dosavadní návrh zákona o zpracování osobních dat, musely by školy souhlas získávat od dětí starších 13 let. U mladších se budou podepisovat jejich zákonní zástupci.  „Návrh je dosud v legislativním procesu, a není tak vyloučeno, že se věková hranice bude měnit,“ řekla Deníku náměstkyně ministra školství Dana Prudíková.

S úpravou se budou muset vypořádat i nemocnice a ambulantní lékaři. „Při standardním provozu nebude třeba žádný nový souhlas ze strany pacienta,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Macura. Lékaři ale po pa-cientech budou vyžadovat vyšší informovanost.

O souhlas se zpracováním osobních údajů budou muset žádat obchodníci – třeba kvůli případné reklamaci výrobku. „Prodejce v tomto případě musí uchovat osobní údaje zákazníka po dobu trvání záruční doby, a to nejen z titulu plnění smlouvy, ale rovněž z titulu zákonných povinností spojených například s právní úpravou ochrany spotřebitele,“ vysvětluje Miroslav Kohout z advokátní kanceláře KODAP legal.

Ilustrační foto.
Češi loni utratili za knihy 7,8 miliard, především rostl prodej elektronických

„Souhlas se zpracováním osobních údajů by měl obsahovat i dobu, po kterou mohou být zpracovávány,“ míní Kohout.

Firmy si stěžují na nedostatečný právní rámec. Bojí se, že zákon nebude přijat včas. Úpravu zavádějící GDPR do českého právního řádu budou muset schválit nová vláda i sněmovna. Času je žalostně málo.

„Vláda nevede systematickou osvětovou kampaň,“ posteskla si viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy Milena Jabůrková. Pro firmy  GDPR znamená zvýšené náklady. Svaz měst a obcí odhadl náklady na ochranu osobních údajů na miliardu korun jen v prvním roce a 600 milionů ročně v dalších letech.

Ilustrační foto
Vánoční dárky z e-shopu. Dejte si pozor na termíny dodání i obchodní podmínky