Příštímu premiérovi Andreji Babišovi (ANO) se nelíbí rozdrobenost institucí na podporu exportu pod mnoho ministerstev. Provoz agentur CzechTrade, CzechInvest, České rozvojové agentury, Českých center a CzechTourismu spolu s Českou exportní bankou (ČEB) a pojišťovnou EGAP podle Babiše ročně vyjde na 2,2 miliardy korun. „Myslím si, že bychom se na to měli podívat a nějakým způsobem to zkoncentrovat,“ řekl včera Babiš v Praze.

Za neštěstí českého exportu Babiš označil jeho financování prostřednictvím ČEB a EGAP, které v minulých letech „utopily“ miliardy v rizikových projektech. „Jenom EGAP nás bude stát příští rok 4,7 miliardy korun,“ uvedl Babiš. Vadí mu, že ČEB a EGAP spadají do působnosti ministerstev financí, průmyslu, zahraničních věcí a zemědělství.

PRYČ S RESORTISMEM

„Jsem přesvědčen, že ty instituce mají být v gesci ministerstva financí,“ prohlásil. Se zbytečným „resortismem“ by se podle něj vypořádala jeho menšinová vláda, kterou by nesvazovala nutnost koaličních vyjednávání.

S kým obchodujeme nejvíc

„Doufáme, že pokud příští vláda přistoupí k další reformě fungování těchto dvou institucí, že zůstane zachována jejich funkčnost,“ řekl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Průmyslníci také po  vládě požadují účinné kroky vedoucí ke vstupu do eurozóny, minimálně stanovení termínu pro přijetí eura. K tomu se Babiš ovšem zatím vstřícně netváří. „Určitě jsou tam výhody, ale  já tam vidím podstatně víc nevýhod,“ míní.

Hlavním odvětvím českého exportu dlouhodobě zůstává strojírenství. Česká ekonomika přitom slouží převážně jako dodavatel pro Německo a země Evropské unie – loni do nich směřovalo přes 83 procent českého vývozu. Podniky se sice v minulých letech snažily závislost českého exportu na zemích EU snížit a proniknout více na vzdálenější trhy, nebyly příliš úspěšné. „Už jsme to zkoušeli před krizí, po krizi, a stejně to nevyšlo,“ řekl Deníku prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Proti jejich snahám hrály například sankce EU proti Rusku a následná reakce Ruska.

SMĚR RUSKO

České firmy přesto nechtějí ve snaze proniknout na vzdálenější trhy rezignovat a právě Rusko vidí jako nadějnou destinaci. Proto tam před pár dny prezidenta Miloše Zemana doprovodila početná podnikatelská mise. Chtějí zde využít tradičně dobrého jména českých výrobků, jazykové znalosti ruštiny u jejich pracovníků a přátelských vztahů s místními podnikateli. „To západní firmy nemají,“ pochvaluje si Hanák.

Podle končícího ministra průmyslu a obchodu Jiřího Havlíčka (ČSSD) se Češi mohou lépe než dosud prosadit i v dalších moderních oborech jako energetika, technologie v životním prostředí či nanotechnologie. „To jsou obory, ve kterých působí řada špičkových firem a kde máme šanci uspět i na zahraničních trzích,“ uvedl.